رعایت بهداشت پوست

هر فردی برای اینکه بتواند از عوارض های پوستی که ممکن است برایش اتفاق افتد، جلوگیری کند، باید بهداشت پوست را رعایت نماید. از جمله مواردی که به بهداشت پوست کمک می‌کند می‌توان به استحمام روزانه، نپوشیدن لباس‌هایی با الیاف مصنوعی، توجه به رژیم غذایی مناسب، وقت گذاشتن برای ورزش و تفریح در هوای پاک، جلوگیری از خستگی روحی و جسمی و نپوشیدن کفش‌های تنگ اشاره کرد.

برای رعایت و مراقبت از بهداشت پوست، ابتدا باید بدانید که چه نوع پوستی دارید. نوع پوست هر فرد بستگی به میزان چربی آن پوست دارد. باید بدانید عوامل استرس زا، ژن، رژیم، دارو و حتی مراقبت‌های پوستی عواملی هستند که منجر به تولید چربی روی پوست شما می‌شوند.

برای تشخیص نوع پوست

پیشنهاد می‌شود که از خود تست پوست بگیرید. این تست به این صورت هست که در ابتدا صورت خود را می‌شویید و بعد به خشک کردن آن می‌پردازید. حالا می‌توانید با تهیه مقداری کاغذ نازک و یا دستمال مخصوص پاک کردن شیشه عینک و قرار دادن آن روی نقاط مختلف صورت خود به چرب بودن و یا نبودن پوست خود پی ببرید.

زمانی که کاغذ بر روی صورت شما چسبید و نقاطی که چرب بوده را جذب کرد و از روی صورت شما پاک نمود،، یعنی شما پوست چربی دارد و در صورتی که کاغذ نچسبید و هیچ چربی را به خود جذب نکرد، متوجه می‌شوید که دارای پوست خشک هستید. همچنین در صورتی که کاغذ فقط در نقاط پیشانی، بینی و چانه شما چسبید، به مختلط بودن پوست خود پی می‌برید که معمولاً 70 درصد از زنان دارای پوست مختلط هستند. 

صورت زنی را نمایش میدهد که یک قسمت دایره از صورتش نماد خشکی گذاشته شده

 

چه نکاتی را برای بهداشت پوست باید رعایت کرد؟

زمانی که حرف می‌زنید و یا فکر می‌کنید، حواستان باشد که به عضلات خود فشار وارد نکنید.

نباید خستگی زیاد، استرس، کم خوابی و عصبانیت را تا جایی که امکان دارد، تجربه کنید.

سعی کنید مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین هست و همچنین خوردن غذاهای کم چرب، سبزیجات، میوه و لبنیات را در اولویت قرار دهید.

اگر روزانه 5 تا 8 لیوان آب بنوشید، نه تنها به شفاف شدن پوست و بهداشت پوست خود کمک کرده‌اید، بلکه باعث دفع سموم از بدنتان می‌شود.

حواستان باشد که باید از چین و چروک انداختن و کشیدن پوست صورت و همچنین اخم کردن خود داری کنید.

استفاده از لوازم آرایشی در روند فعالیت طبیعی پوست اختلال ایجاد می‌کند و برای رعایت بهداشت پوست بهتر است تا حد امکان استفاده از آن را کاهش دهید.

زمانی که دچار هیجان، نگرانی و … می‌شوید، ناخودآگاه عضلات چهره‌تان شروع به تغییر می‌کند، در کمترین زمان بهتر است صورت خود را به وضع عادی برگردانید.

افرادی که همیشه وزن آن‌ها در حال کاهش و افزایش هست، به سلامت و بهداشت پوست خود به نوعی آسیب می‌رساند، پس بهتر است حواستان به وزنتان هم باشد.

افرادی که پوست چربی دارند، حتماً برای استفاده از صابون به پزشک یا متخصص مراجعه کنند، چون استفاده از هر صابونی که ممکن است مواد قلیایی داشته باشند، می‌تواند به بهداشت پوست و سلامت پوست شما آسیب برساند.

یادتان باشد در پایان هر روز، گرد و غبار روی صورت را با استفاده از پاک کننده پوست، تمیز کنید و بعد از آن کرم مرطوب کننده بزنید تا به بهداشت پوست خود کمک کرده باشید.

افرادی که دارای پوستی خشک هستند، بهترین پیشنهاد برایشان، مصرف کرم‌های چرب کننده هست.

اگر شب‌ها با آرایش صورت خود بخوابید، نه تنها فشاری که به پوستتان وارد می‌شود، پیری زودرس را به دنبال دارد، بلکه باعث می‌شود صبح روز بعد با صورتی پف آلود رو به رو می‌شوید.

حتماً بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی برای بهداشت پوست، استحمام را در اولویت قرار دهید و سپس یک مرطوب کننده برای برگرداندن رطوبت به پوستتان را استفاده کنید. 

استفاده از البسه پنبه ای نیز می تواند بسیار کمک کننده باشد برای حفظ بهداشت پوست برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه خرید زیرپوش پنبه ایمراجعه کنید.

صورت زنی را نمایش میدهد که یه ظرف کرم در دست دارد و قسمتی از آن را روی صورت خود زده

 

برای رعایت بهداشت پوست، چه مراقبت‌هایی را می‌توان در طول روز انجام داد؟

ضد آفتاب: بهتر است 20 دقیقه قبل از اینکه در مقابل آفتاب قرار بگیرید، ضد آفتاب را روی صورت خود بزنید و افرادی که همیشه با آفتاب رو به رو می‌شوند، نیاز است که هر 3 ساعت یک بار کرم ضد آفتاب خود را تمدید کند. البته کرم ضد آفتاب را مناسب پوست خود تهیه کنید و همچنین از استاندارد بودن آن مطمئن باشید.

پاک کننده: هر فردی باید هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شود و هر شب که قصد خوابیدن دارد، صورت خود را بشوید تا هرگونه آلودگی از بین برود. برای این کار می‌توانید پاک کننده مناسبی را تهیه کنید که مواردی مانند شیر پاک کن، ژل شست و شوی صورت، صابون پن یا تونر، پیشنهاد می‌شود. البته هر فردی باید مناسب صورت خود این پاک کننده را تهیه نماید.

کرم دور چشم: هر چه سن افراد بالا می‌رود، چروک، پف و تیرگی هم دور چشم نمایان می‌شود. استفاده از کرم دور چشم می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و کاهش مشکلات دور چشم را به دنبال داشته باشد. البته بهتر است بعد از 25 سالگی سراغ کرم‌های دور چشم بروید.

کرم لایه بردار: اگر لایه‌های مرده پوست از روی صورت برداشته شود، هم به بهداشت پوست و هم به تنفس پوست کمک می‌کند. استفاده از کرم لایه بردار برای جلوگیری از باز شدن منافذ، ایجاد چروک، افتادگی و خشکی پوست مناسب است. کرم لایه بردار را می‌توانید شب‌ها استفاده کنید و جایگزین کرم مرطوب کننده هم می‌تواند باشد.

کرم مرطوب کننده: برای اینکه رطوبت کافی به پوست برسد و بهداشت پوست بهبود یابد، صبح‌ها و شب‌ها بعد از شستن صورت از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. البته زمان خرید آن حواستان باشد که مناسب پوست تهیه نمایید. 

یکی دیگر از راه هایی که می تونید از پوست خود مراقبت کنید استفاده از زیرپوش های آنتی باکتریال است. می توانید برای مطالعه بیشتر به صفحه خرید زیر پوش آنتی باکتریال مراجعه کنید.

صورت زنی را نمایش میدهد که دارد به صورت خود کرم میزند

 

توصیه‌های جدی برای رعایت بهداشت پوست چیست؟

تبخال یکی از بیماری‌های پوستی محسوب می‌شود که در اثر عفونت ویروسی پوست اطراف لب‌ها به وجود می‌آید و همچنین باکتری‌ها، آکنه و عارضه‌های پوستی مختلف را ایجاد می‌کند. پس باید حواستان به چیزهایی که با پوستتان روزانه برخورد می‌کند، باشید تا کمتر در معرض میکروب‌ها قرار گیرید و بهداشت پوستتان به خطر افتد.

نباید لیوانی که شخص دیگر از آن استفاده کرده را استفاده کنید.

لوازم شخصی از جمله بالم لب و مسواک را به دیگران ندهید و فقط خودتان آن‌ها را استفاده کنید.

اگر روی پوست خود کیست دارید، بدون دستمالی کردن آن به پزشک مراجعه کنید.

تا حد امکان با انگشتان خود، پوست صورت را لمس نکنید و از تماس با وسایلی که دیگران استفاده کرده‌اند مانند موبایل، خودداری کنید.

زمانی که روی پوستتان خراشیدگی یا گزشی به وجود آمد، رسیدگی به آن را در اولویت قرار دهید. تمیز کردن آن ناحیه از پوست، از آسیب رسیدن به بهداشت پوست جلوگیری می‌کند. 

 

صورت زنی را نشان میدهد که نیمی از صورتش به نماد خشکی پوست خشک است

 

چند مورد از باید و نبایدها برای داشتن پوستی زیبا چیست؟

شما معمولاً چه چیزی می‌خورید: مصرف میوه‌های تازه، سبزی، ویتامین‌ها، پروتئین کافی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. استفاده این موارد ذکر شده نه تنها برای افرادی که رژیم غذایی دارند، مؤثر است، بلکه پوست را پر رنگ گرده و تا حدود زیادی توانایی پایین نگه داشتن سطح انسولین را دارد.

برنج، بلغور، سیب زمینی و جو دو سر را جایگزین غذاهای تند، نمک، غذاهای سرخ شده و مرکبات کنید.

تأثیر خواب بر زیبایی و بهداشت پوست: هر فردی نیاز دارد که شب‌ها 8 ساعت خواب مفید داشته باشد. کمتر خوابیدن به خسته شدن پوست شما می‌انجامد و شادابی و طراوت را از پوست شما می‌گیرد. البته استفاده از عسل هفته‌ای دوبار می‌تواند برای سلامت و بهداشت پوست شما مفید باشد. یادتان باشد زمانی که می‌خواهید قبل از خواب صورت خود را بشویید، شست و شو با آب گرم را فراموش کنید، زیرا پوستتان را خشک می‌کند.

عرق کردن: با ورزش کردن و دویدن، گردش خون لازم را بدنتان دریافت می‌کند و به روند پاک سازی بدن سرعت می‌دهد. ورزش کردن، شادابی و طراوت پوست شما را به دنبال دارد. مراقبت پوستی قبل و بعد از ورزش را فراموش نکنید.

اسپای روزانه: برای پوست خود باید یک رژیم منظمی را در نظر بگیرید. افرادی که پوست خشک دارند، توصیه می‌شود از ماسک گیلاس قبل از خواب استفاده کنند و بعد از 15 دقیقه آن را بشویند. ماساژ صورت با روغن مناسب پوست برای سلامت پوست بسیار مفید است. روغن‌های خردل، نارگیل و بادام پیشنهاد می‌شود که با داشتن مواد مغذی باعث درخشان شدن پوست هم می‌شوند.

این‌ها از جمله مواردی هستند که برای داشتن پوستی سالم باید به آن‌ها توجه نمود و در رعایت آن کوتاهی نکرد. با عدم رعایت بهداشت ممکن است مشکلات عدیده ای برایتان پیش بیاید که مجبور خواهید شد برای درمان به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
‫5/5 ‫(1 نظر)