بهداشت پوست

برای اینکه از مشکلات پوستی دور باشیم باید به بهداشت پوست توجه کنیم. مثلاً باید به تغذیه سالم، پوشیدن لباس با الیاف طبیعی یا مصنوعی استاندارد، نپوشیدن کفش غیر استاندارد و نوک باریک، دور بودن از استرس و آلودگی‌های محیطی، ورزش کردن به صورت روزانه و استحمام روزانه اهمیت زیادی بدیم.

ما برای اینکه بتوانیم از پوست خود به بهترین نحو رسیدگی و مراقبت کنیم در درجه اول لازم است که نوع پوست خودمان را بشناسیم.

براساس مطالعات در کشور بریتانیا معلوم شد که اسفنج و براش های آرایشی محل بسیار خوبی برای تجمع باکتری‌های آلودگی پوست صورت است و این در حالی است که حدود 72% خانم‌ها هیچوقت این برس و اسفنج‌ها را نمی‌شویند. طبق تحقیقات هر دو یا سه هفته یکبار باید این لوازم شسته شوند. برای این کار لازم است چند قطره مایع تمیزکننده یا کمی شامپو با آب ولرم در فنجان یا لیوانی مخلوط کنید و برس ها را درون آن قرار دهید و تکان دهید تا تمیز شوند سپس با آب ولرم بشویید آب اضافی آنها را بگیرید و بگذارید کاملاً خشک شود.

چهره دختری که صورتش را کرم زده و منظور مراقبت از پوست است بهداشت پوست چیست؟

یکی از اجزای مهم بدن انسان خصوصاً خانم‌ها پوست است از این رو بهداشت پوست بسیار مهم است. امروزه افراد به دنبال راه حل‌های مناسب هستند تا پوست شاداب‌تری داشته باشند. در بالا اشاره کردیم که استحمام روزانه، دور بودن از فضای استرس زا و… از راهکارهایی برای بهداشت پوست به شمار می‌آید. یکی از مشکلات مهم که در سنین نوجوانی تا زمان پیری ما را با خود درگیر می‌کند التهاب پوست به دلیل استفاده از مواد آرایشی است. از رایج‌ترین آن‌ها رژلب‌هاست که به دلیل قرار گرفتن در زیر نور آفتاب متورم شدن لب را به علت وجود مواد رنگی رژلب به نام ائوزین هست.

 

حفظ بهداشت پوست

برای رعایت بهداشت پوست عوامل تاثیرگذار و صدمات احتمالی همچنین نوع پوست خود را باید بشناسیم.

چهره دختری که چشانش را بسته استتشخیص نوع پوست بسیار ساده است و فهمیدن آن بستگی به میزان تولید چربی پوست دارد. مواردی مثل ژن-استرس-مراقبتهایی که برای پوست صورت می‌گیرد در تولید چربی پوست تأثیر می‌گذارد.

 

برای تشخیص راحت نوع پوست لازم است ابتدا صورت را بشوییم و به آرامی خشک کنیم سپس با کاغذ نازک یا دستمال پاک کردن عینک در قسمت‌های مختلف پوست صورت فشار دهیم. اگر کاغذ چسبید پوست چربی دارید و اگر نچسبید پوست شما خشک است اگر کاغذ در نقطه (پیشانی-بینی-چانه) چسبید پوست مختلط یعنی نرمال دارید که حدود 70% خانم‌ها پوست نرمال دارند.

 

آشنایی با انواع پوست برای مراقبت از آن

در بالا اشاره کردیم که پوست سالم به چهار دسته تقسیم می‌شود:

 

پوست معمولی: در این نوع پوست اثری از جوش و آکنه، چروک دور لب و چشم و پیشانی یا جوش سرسیاه یا سرسفید نیست و این نوع پوست احساس خشکی و کشیدگی ندارد.

پوست خشک: می‌شود از علائم این پوست به پوسته پوسته شدن، چروک ریز دور لب، چروک دور چشم و یا روی پیشانی است. این افراد هنگام شستن پوست صورت و دست‌ها احساس خشکی و کشیدگی می‌کنند.

پوست چرب: افراد دارای پوست چرب جوش و آکنه و کمدون های سرسیاه و سر سفید در پوست دارند همچنین این نوع پوست براقیت به خاطر چربی زیاد دارد.

پوست مختلط: این نوع پوست در قسمت چانه، پیشانی و بینی چرب است اما نقاط دیگر صورتشان خشک و معمولی است.

با دانستن نوع پوست می‌توانیم بهتر در جهت حفظ بهداشت پوست گام برداریم و یقیناً رعایت بهداشت پوست در سلامت روحی و جسمی افراد بسیار مؤثر است.

 

چهره چهار تا زن با رنگ پوست های مختلف که منظور این است مراقبت از پوست در هر رنگ پوستی اهمیت دارد نکاتی مهم در مورد بهداشت پوست:

برای بهداشت پوست باید نکاتی را رعایت کنیم: 

از خستگی زیاد، کم خوابی، استرس و عصبانیت پرهیز کنیم.

از اخم کردن و چین و چروک صورت و کشیدن آن بپرهیزیم.

هنگام حرف زدن ریلکس باشیم.

آب در طول روز زیاد بنوشیم. نوشیدن گلاب نیز سبب می‌شود پف چشم در صبح از بین برود.

از اشعه ماورا بنفش دور باشیم و سعی کنیم زمانی که در معرض آن قرار می‌گیریم از کرم‌های مخصوص استفاده کنیم.

ورزش را فراموش نکنیم.

از غذاهای سرشار از ویتامین، میوه و سبزیجات در برنامه غذایی استفاده کنیم.

سعی کنیم وزن خود را متعادل نگه داریم چرا که اضافه کردن و کم کردن وزن می‌تواند بر روی پوست اثر بگذارد.

پوست خود را هر شب با پاک کننده تمیز کنیم و قبل از خواب مرطوب کنیم.

با پوستی که آرایش دارد به رختخواب نرویم زیرا باعث پیری زودهنگام پوست می‌شود.

اگر پوست خشکی دارید از کرم‌های چرب کننده صورت استفاده نمایید.

بعد ورزش به دلیل تعریق حتماً حمام کنید تا مواد سمی و چربی حاصل از بین برود و از مرطوب کننده بعد استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته بازگردد.

هر گونه تغییر غیر عادی در پوست خال پوستی باید با یک پزشک متخصص مطرح شود.

از کشیدن سیگار و قلیون و سایر دخانیات خودداری کنیم.

چهره زنی که صورتش را ماسک صورت زده که نشان دهنده مراقبت از پوست است

محصولات انتخابی برای حفظ بهداشت و مراقبت پوست:

صابون و پاک کننده‌ها: در بهداشت پوست از این ترکیبات برای آرایش، چربی و کثیفی از سطح پوست استفاده می‌کنند. امروزه پاک کننده‌ها نسبت به صابون طرفداران بیشتری دارد زیرا با استفاده از آن‌ها رطوبت پوست حفظ می‌شود. در واقع این پاک کننده‌ها برای سلامت و بهداشت پوست است. برای پوست خشک باید صابون همراه با مرطوب کننده باشد و بعد شستن باید پوست را به آرامی مالش دهیم و اسکراب هم انجام دهیم. آب برای شستن پوست باید حتماً ولرم باشد و برای خشک کردن از حوله نرم جهت گرفتن آب اضافی استفاده شود.

مرطوب کننده: استفاده از مرطوب کننده در بهداشت پوست بسیار اهمیت دارد و برای هر نوع پوست مرطوب کننده مربوط به خود به کار برده شود. در پوست خشک مرطوب کننده چرب باید استفاده شود و برای پوست چرب ضرورتی در استفاده از مرطوب کننده‌ها نیست مگر در موارد خاص مثلاً فصول سرد و همینطور در پوست مستعد آکنه نباید مرطوب کننده معمولی استفاده کنیم. برای پوست نرمال از مرطوب کننده حداقل چربی و برای پوست ترکیبی در نواحی چانه و بینی و پیشانی از مرطوب کننده استفاده نشود.

 

ضدآفتاب: از موارد مهم و ضروری در بهداشت پوست استفاده از ضدآفتاب است. هر چه پوست روشن‌تر باشد احتمال آسیب بیشتر است بیماران نیز باید مراقب لازم در برابر اشعه مضر آفتاب را به کار گیرند.

 

ماسک‌ها: راه حل مراقبتی دیگر در بهداشت پوست استفاده از ماسک است که برای پاک کردن عمیق منافذ پوست –سفت کردن پوست و مرطوب کردن پوست توصیه می‌شود. اکثر افراد از ماسک‌ها به دلیل راحت در دسترس بودن و اثرات آن استقبال زیادی می‌کنند اما در مورد بیماران باید این محصولات به صورت هفته‌ای یک بار استفاده شود.

چهره زنی که یه قسمت از صورتش به نشانه خشکی صورت نشان داده شده که منظور از این است که باید مراقب پوست خود باشیداستفاده از عینک آفتابی همانطور که از چشم در برابر آفتاب حفاظت می‌کند از چین و چروک دور چشم در مقابل آفتاب محافظت می‌کند در استفاده از عینک بهتر است از فرم چشم را داشته و لبه بزرگتر داشته باشد تا از ورود امواج مضر جلوگیری کند.

اقدامات مناسب و بهداشت پوست باعث کاهش آسیب ناشی از نور آفتاب به پوست می‌شود و رطوبت پوست حفظ می‌شود البته از طرفی سبک زندگی درست به صورت روزانه بسیار اهمیت دارد.

کرم مرطوب کننده: استفاده از لایه بردارها نیز باسازی پوست را انجام می‌دهد و پوست نرم و شفاف می‌شود.

کرم دور چشم: از مراقبت‌های دیگر حفظ بهداشت پوست استفاده از کرم دور چشم به صورت روزانه است خصوصاً برای افرادی که مسن هستند این کرم‌ها توصیه می‌شود و سبب برطرف شدن تیرگی، چین و چروک و پف دور چشم می‌شود. این کرم‌ها با باز کردن عروق دور چشم سبب افزایش گردش خون در این نقاط می‌شود. بهتر است این کرم‌ها در اول صبح و شب‌ها بعد از شستشو صورت انجام گیرد.

کرم لایه بردار: برای سلامت و بهداشت پوست می‌توان از کرم‌های لایه بردار برای از بین بردن لایه‌های مرده پوست صورت استفاده کرد تا پوست راحت نفس بکشد و پوستی سالم‌تر داشته باشیم. با استفاده مرتب از لایه بردارها پوستی به دور از چین و چروک و خشکی و افتادگی پوست خواهیم داشت. این کار باعث باز شدن منافذ پوست به علت ضخیم شدن پوست می‌شود. این کرم را در شب می‌توانید جایگزین کرم‌های مرطوب کننده کنید. کافی است بعد از شستشوی صورت آن را به تمام صورت به جز دور چشم بمالید.

صورت که به دو قسمت تقسیم شده و نصف ان به نشانه خشکی دارای ترک است تأثیر معجزه آسای خواب بر مراقبت پوست:

خوابیدن عاملی بسیار مهم در بهداشت پوست است. 8 ساعت خوابیدن در شب سبب می‌شود که پوست خسته نشود و شاداب بماند. مالیدن عسل هم باعث تسکین پوست می‌شود و اثر درمانی دارد. برای پوست‌هایی که حاوی آکنه است نباید به جوش دست زد زیرا باعث تورم و قرمزی در نهایت زخم می‌شود هنگامی هم که احساس کردم جوش در راه است منطقه را با گلاب تمیز کنید و از چای سبز کیسه‌ای سرد بر روی محل استفاده کنید.

در استفاده از محصولات بهداشت پوست باید صبور باشیم. باید هنگام استفاده از محصولات پوست زمان بدهیم تا به نتایج بهتر دست یابیم و نباید از چند محصول با برندهای مختلف همزمان استفاده کنیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای
‫0/5 ‫(0 نظر)