تعریق زیاد

تعریق زیاد یکی از عارضه‌هایی است که افراد به دلایل متعددی دچار آن می‌شوند، این یعنی تعریق زیاد می‌تواند ناشی از عوامل و حقایق مختلفی باشد که لازم است بگوییم همه‌ی این عوامل دارای راه حل هستند و امکان رفع آن‌ها وجود دارد.

عرق کردن یک فرایند کاملاً طبیعی در متابولیسم بدن هر انسانی است، به عبارتی دیگر به طور معمول هر فرد سالمی روزانه بر اثر عواملی طبیعی مختلفی دچار عرق می‌شود اما زمانی که تعریق زیاد باشد و فردی بیش از حد نرمال دچار این عارضه شود ممکن است ناشی از اختلال دیگری در درون اعضای بدن او باشد.

حقیقتی که درباره‌ی تعریق زیاد وجود دارد این است که تا زمانی که به صورت طبیعی دچار عرق کردن می‌شوید، نباید نگران باشید اما اگر عرق کردن نرمالتان رفته رفته بیش از حد شود باید در راستای یافتن دلیل و علت آن اقدام کنید، لذا تعریق زیاد بعضاً عاملی برای نشان دادن بسیاری از اختلالات، بیماری‌ها و عارضه‌های دیگر است. بنابراین اگر دچار تعریق زیاد شده‌اید باید آن را جدی بگیرید و در پیدا کردن عوامل تشدید کننده‌ی آن اقدامات لازم را انجام دهید.

اولین گامی که می‌توانید در راستای تشخیص عوامل بروز تعریق زیاد بردارید، جست و جو و جمع آوری اطلاعات از طریق رجوع به منابع مختلف در مورد این مسئله است. امروزه بهترین منبعی که در دسترس همه می‌باشد و در زمینه‌ی حقایق و عوامل عرق اطلاعات مفیدی در اختیار همه قرار داده، اینترنت است.

حالا که متوجه اهمیت عواملی که منجر به بروز تعریق زیاد می‌شوند، شده‌اید بهتر است دارای پیش زمینه اطلاعاتی مطلوبی در مورد آن باشید، ما در این راستا اطلاعات جامع و مفیدی آورده‌ایم که لازم است هر کسی با خواندن و دانستن آن‌ها سطح آگاهی خود را پیرامون حقایق، عوامل، علت‌ها و همچنین راه‌های رفع تعریق زیاد افزایش دهد، چرا که ممکن است این عارضه برای هر کسی اتفاق بیفتد و امکان بروز آن برای همه وجود دارد.

علل طبیعی عرق کردن

حقایقی درباره تعریق بیش از حدعرق کردن فرایندی است که جزء طبیعی‌ترین متابولیسم‌های بدن هر فردی محسوب می‌شود، چرا که بدن بعضاً در شرایطی قرار می‌گیرد که نیاز به عرق کردن دارد. دانشمندان متخصص و پزشکان با بررسی‌هایی که در مورد این فرایند انجام داده‌اند به علل مختلفی رسیده‌اند که منجر به بروز عرق می‌شود. به گفته‌ی پزشکان برخی از این علل کاملاً طبیعی و نرمال هستند و جای هیچ نگرانی‌ای ندارند اما برخی دیگر که منجر به تعریق زیادی می‌شوند نشان دهنده‌ی حقایق خطرناکی در درون بدن افراد است.

ما در این بخش از متن می‌خواهیم در مورد علل طبیعی عرق کردن که گاهاً به صورت تعریق زیاد هم بروز پیدا می‌کنند اشاره کنیم:

  • انجام فعالیت‌های ورزشی مختلف
  • داشتن اضافه وزن و چاقی
  • خوردن غذاهای تند
  • قرار گرفتن در معرض هوای گرم
  • پوشیدن البسه‌ای با جنس الیاف مصنوعی
  • رسیدن به سن بلوغ
  • رسیدن به سن یائسگی در بانوان
  • مصرف روتین برخی از داروهای درمانی مثلاً داروی دیافورز
  • بارداری
  • مصرف سیگار
  • مصرف الکل
  • رطوبت موجود در هوا
  • تغییرات روحی و احساسی مثل استرس و اضطراب

و …

تمام موردهای بالا مواردی هستند که تعریق زیاد بر اثر آن‌ها اتفاقی کاملاً طبیعی و نرمال است که اگر دچار تعریق بر اثر آن‌ها شده‌اید، نباید نگران باشید. زیرا تعریق زیاد بر اثر این عوامل و شرایطی که ذکر کرده‌ایم واکنشی دفاعی است که نه تنها نشان دهنده‌ی عامل خطرناکی نیست بلکه در راستای سلامت بدن کاملاً مفید و تأثیر گذار می‌باشد.

جالب است بدانید هر فرد سالم و بالغی اگر در روز به اندازه‌ی ۱۴ لیتر عرق کند، کاملاً نرمال است به صورتی که به تاکید پزشکان هر فردی باید چیزی حدود ۱۴ لیتر در روز دچار تعریق شود.

علل خطرناک بروز تعریق زیاد

حقایقی درباره تعریق بیش از حدتعریق زیاد را باید جدی گرفت و به دنبال علل بروز آن بود، لذا در بعضی از مواقع تعریق زیاد عاملی هشدار دهنده برای نشان دادن اتفاق مهمی درون بدن است. اما جالب است بدانید یکی از طبیعی‌ترین علل بروز تعریق بیش از حد داشتن غده‌های عرق بیشتر زیر پوست است. بنابراین همیشه نباید با مشاهده‌ی تعریق زیاد بدنی دچار نگرانی شوید لذا ممکن است شما دارای غدد عرق بیشتری نسبت به بقیه باشید.

بد نیست با چند مورد از عوامل خطر زایی که تعریق زیاد نشان دهنده‌ی آن‌ها است هم آشنا شوید تا در صورت مشاهده‌ی این عارضه بود و نبود این بیماری‌ها و عوامل را در بدن خود چک کنید:

  • دیابت: افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند به طور معمول بیش از افراد عادی دچار تعریق می‌شوند. علت تعریق زیاد در افراد دیابتی می‌تواند به دو دلیل مختلف اعم از داشتن اضافه وزن و وجود گلوکز بیش از اندازه درون جریان خون باشد.
  • عفونت: تعریق زیاد یکی از عوامل نشان دهنده‌ی بسیاری از بیماری‌های عفونی است که بعضی از آن‌ها عبارتند از ملتهب شدن دریچه‌های قلب، ملتهب شدن استخوان‌ها، آبسه و …
  • اختلالات و تغییرات هورمونی: یکی از علل نشان دهنده‌ی بروز اختلال‌های به وجود آمده در هورمون‌ها مثل اختلال‌هایی همچون فئوکروموستیوم، سندرم کارسینوئید و پر کاری تیروئید، تعریق بیش از اندازه است.
  • سرطان: از جمله نشانه‌های بروز برخی سرطان‌ها عرق کردن زیاد است که اکثر افراد شب‌ها دچار آن می‌شوند. سرطان لنفوم مِن جمله سرطان‌هایی است که منجر به بروز عرق زیاد به همراه کاهش وزن بالا می‌شود.
  • بر اساس موردهای فوق لازم است تعریق بیش از حد را سر سری نگیرید و در صورت ابتلا به آن حتماً بود و نبود عارضه‌های فوق را بررسی کنید. بهترین اقدام برای تشخیص عامل هشدار دهنده‌ی عرق کردن‌های زیاد، مراجعه به پزشکان متخصصی است که با تجویز یک سری آزمایش قادر به تشخیص درست هستند.

شایان ذکر است یکی از عوامل و حقایقی که درباره‌ی تعریق‌های زیاد وجود دارد، عوامل ژنتیکی است. به نحوی که در برخی از خانواده‌ها اکثر اعضای خانواده دچار عرق کردن‌های بیش از حد می‌شوند که نشان دهنده‌ی هیچ عامل و بیماری خطرناکی در بدن نیست و کاملاً نرمال می‌باشد.

راهکارهایی برای رفع تعریق بیش از حد

حقایقی درباره تعریق بیش از حدرفع و از بین بردن عرق کردن یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی است که افراد با آن سر و کار دارند و همواره به دنبال راهکار مناسبی برای رفع تعریق خود هستند. برای رفع و از بین بردن این متابولیسم دفاعی راهکارهای بسیار متعددی در انواع و اقسام منابع آمده است که ما برخی از بهترین موردها را در ادامه آورده‌ایم:

اسپری‌های ضد عرق: اسپری‌های بسیار زیادی در بازار وجود دارند که توسط انواع و اقسام برندها تولید و به بازار عرضه شده‌اند. با استفاده از این اسپری‌هایی که دارای سر گردی هستند می‌توانید از شدت بروز تعریق در بدن خود به میزان قابل توجهی بکاهید. گفتنی است بهتر است از اسپری‌های ضد عرق برای زیر بغل استفاده نشود.

پدهای ضد عرق: پدهای ضد عرق مناسب‌ترین گزینه برای رفع عرق زیر بغل هستند که بانوان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

نخوردن غذاهای تند: یکی از اصلی‌ترین عوامل در بروز عرق خوردن غذاهای تند است که اگر این غذاها را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کنید مطمئناً از میزان عرق کردنتان کاسته خواهد شد.

نخورد خوراکی‌های کافئین دار: کافئین از دیگر عوامل دخیل در بروز تعریق است که اگر از خوردن خوراکی‌های کافئین دار خود داری کنید، تعریق کمتری خواهید داشت.

پودرهای جاذب عرق: از دیگر داروهای رفع عرق انواع و اقسام پودرهایی است که قادر به جذب عرق هستند.

و موارد بسیار زیاد دیگر.

اگر برای رفع تعریق به پزشک متخصص مراجعه کنید می‌توانید از راهکارهای متفاوت‌تری بهره مند شوید که برخی از آن‌ها عبارتند از:

تزریق بوتاکس: یکی از متداول‌ترین راه‌های رفع عرق تزریق بوتاکس به ناحیه‌ی مربوطه است. بوتاکس ماده‌ای است که می‌تواند مدت زمان قابل توجهی از ترشح عرق جلوگیری کند. لازم است بدانید تزریق بوتاکس عوارضی همچون ضعیف شدن عضلات ناحیه‌ی مربوطه را به دنبال دارد. برای تزریق بوتاکس حتماً به متخصصین این حوزه مراجعه کنید تا با اصولی‌ترین و استانداردترین روش‌ها اعمال شود.

استفاده از دستگاه یونتوفورزیس: دستگاهی خانگی است که با استفاده از جریان الکتریکی به طور موقت مانع از ترشح عرق می‌شود.

استفاده از دارو: برخی از پزشکان برای رفع عرق داروهای ضد عرقی که به صورت خوراکی مصرف می‌شوند را تجویز می‌کنند. مصرف این داروها همانند هر داروی دیگری عوارض مختلفی به همراه دارد که بهتر است قبل از شروع به مصرف در مورد آن‌ها بدانید.

جراحی: برای رفع عرق نهایی‌ترین راهکاری که وجود دارد و بهره مندی از آن توصیه نمی‌شود جراحی است. این راهکار تنها در زمانی پیشنهاد می‌شود که تعریق بیش از حد زیاد است چرا که عوارض جانبی مختلفی به دنبال دارد. در جراحی‌هایی که برای رفع عرق انجام می‌گردند تعدادی از غدد عرق از بدن افراد استخراج می‌شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
‫0/5 ‫(0 نظر)