رنگ کردن لباس با مواد شیمیایی

موضوع این مقاله ما به رنگ کردن لباس با مواد شیمیایی اختصاص یافته است. در واقع امروزه یکی از دغدغه‌های مردم داشتن لباس‌های نو و تمیز ولی رنگ رفته است و همین مساله سبب می‌شود که افراد مجبور شوند این لباس‌های خود را دور بیاندازند. یکی از مهم‌ترین راهکارهای حل این مشکل رنگ کردن لباس‌ها با مواد شیمیایی است.

از این رو امروزه افراد زیادی علاقه دارند که شیوه رنگ کردن البسه با مواد شیمیایی را بیاموزند و به همین علت ما نیز موضوع این مقاله خود را به این حرفه اختصاص دادیم؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

شیوه رنگ کردن لباس با مواد شیمیایی

رنگ-کردن-لباس-با-مواد-شیمیایی-01همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم همه ما در کمدهای خود لباس‌هایی داریم که بسیار به آن لباس‌ها علاقه داریم ولی به دلیل اینکه رنگ لباس‌ها به مرور زمان رفته است دیگر قابل استفاده نیستند و ما مجبور به دور انداختن آن‌ها می‌شویم. ولی رنگ کردن لباس‌ها با مواد شیمیایی به ما کمک می‌کند که با رنگ کردن این لباس‌ها دوباره بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم و دیگر مجبور نباشیم لباس‌هایی که دوستشان داریم را به اجبار دور بیاندازیم.

رنگ کردن لباس را می‌توان هم در منزل و هم در خشکشویی ها انجام داد. از آنجایی که بسیاری از افراد تمایل دارند که شیوه رنگ کردن لباس را یاد بگیرند تا در منزل خود بتوانند آن را با بهترین کیفیت انجام دهند ما نیز این شیوه و روش را در این مقاله توضیح می‌دهیم تا علاقه مندان به این کار بتوانند لبا های خود را در منزل انجام دهند.

قبل از اینکه به شیوه رنگ کردن لباس‌ها با مواد شیمیایی بپردازیم باید تعریفی از رنگ کردن لباس را بدانیم. در واقع رنگ کردن لباس یا همان رنگرزی لباس فرآیندی است که انجام این فرآیند سبب می‌شود که رنگ به بافت پارچه و لباس نفوذ کند و این نفوذ و انتقال رنگ سبب شود که این پارچه یا لباس رنگی دائمی و طولانی مدت به خود بگیرد.

رنگ کردن لباس چیست؟

رنگ-کردن-لباس-با-مواد-شیمیایی-01در واقع عمل و فرآیند رنگ کردن لباس یا همان رنگرزی متشکل از چهار عمل اصلی مواد رنگ زا، کالای رنگرزی، مواد شیمیایی کمکی و همچنین ماشین‌های رنگرزی می‌باشد. لازم به ذکر است که بدانید در فرآیند رنگ کردن لباس‌ها و پارچه‌ها و در کل منسوجات با مواد شیمیایی به دلیل ایجاد یک فرآیند شیمیایی رنگ به الیاف و بافت پارچه نفوذ می‌کند و رنگ منسوجات را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که لباس‌ها در برابر عواملی همچون نور، شستشو و سایش بیشتر ثبات را از خود نشان دهند.

انواع رنگ کردن لباس

رنگ-کردن-لباس-با-مواد-شیمیایی-01همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم رنگ کردن لباس‌ها با مواد شیمیایی را هم می‌توان در منزل انجام داد و هم در خشکشویی ها دیگر مکان‌های صنعتی. لذا می‌توان گفت انواع رنگ کردن لباس به دو صورت سنتی و صنعتی امکان پذیر می‌باشد. در انواع رنگ کردن لباس به صورت سنتی از وسایلی همچون همزن، پاتیل و رنگ‌های گیاهی که پایه معدنی و طبیعی دارند استفاده می‌شود. در رنگ کردن سنتی از رنگ زاهای طبیعی همچون روناس، وسمه، پوست برخی از میوه‌ها و چای و قهوه استفاده می‌شود.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و ورود ماشین آلات رنگرزی به بازار، صنعت رنگرزی نیز پیشرفت کرد و به کمک این ماشین آلات، رنگ کردن لباس‌ها ساده‌تر از قبل انجام می‌شود. در واقع در رنگ کردن صنعتی معمولاً از رنگ زاهای شیمیایی و مصنوعی استفاده می‌شود. حال که با انواع رنگ کردن لباس‌ها آشنا شدیم در ادامه به تشریح شیوه رنگ کردن لباس‌ها با مواد شیمیایی می‌پردازیم. با ما در ادامه همراه باشید.

نحوه رنگ کردن لباس با مواد شیمیایی

رنگ-کردن-لباس-با-مواد-شیمیایی-01همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم در رنگ کردن لباس از نوع صنعتی از رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود. رنگ کردن لباس‌ها با مواد شیمیایی علاوه بر اینکه سبب ثبات رنگ منسوجات می‌شود سبب می‌شود که رنگ لباس کیفیت به خصوصی داشته باشد. بسیاری از افراد تمایل دارند که لباسها خود را خوشدان در منزل رنگ کنند تا از کیفیت آن لباس‌های رنگ شده خود اطمینان داشته باشند.

از این رو اگر شما تمایل دارید که لباس‌های خود با استفاده از مواد شیمیایی در منزل رنگ کنید می‌توانید این گونه رنگ‌ها را که به آن‌ها رنگ‌های الیاف لباس می گویند از عطاری‌ها تهیه نمایید. حال در ادامه به توضیح شیوه رنگ کردن البسه با مواد شیمیایی می‌پردازیم. برای این کار طبق مراحل و روش‌های زیر باید عمل کرد:

در اولین مرحله باید رنگ تهیه شده را در داخل آب جوش بریزید تا حل شود. به عنوان مثال برای رنگ کردن یک شلوار مردانه 15 کیلوگرم رنگ کافی می‌باشد.

مرحله بعد باید لباس مورد نظر خود را در داخل محلول آب و رنگ تهیه شده بریزید. سپس باید به این محلول به ازای هر لیتر آب یک قاشق چای خوری نمک یا معادل 10 گرم نمک اضافه نمایید. سپس این محلول حاوی لباس را باید روی شعله بگذارید و اجازه دهید که محلول و لباس با هم به مدت 30 الی 45 دقیقه بجوشند. لازم به ذکر است که در این قسمت باید توجه داشته باشید که رنگ و لباس را باید خوب زیر و رو کنید تا همه جای لباس مود نظر به صورت یکنواخت رنگ بگیرد.

در مرحله بعد پس از اینکه مشاهده کردید که رنگ به طور کامل جذب لباس شده است می‌توانید ظرف را تخلیه کنید. پس از این کار می‌توانید لباس را خوب با آب سرد شستشو دهید تا آب کاملاً صاف شود. در این مرحله لباس ما کاملاً رنگ شده است و پس از خشک شدن آماده است که مجدداً آن را استفاده کنیم.

در این قسمت لازم است نکته‌ای را یادآوری کنیم. برای اینکه رنگ لباس شما ثابت باشد بهتر است پس از اینکه رنگ کردن لباس شما به اتمام رسید یک ظرف از آب داغ بردارید و به آن یک استکان سرکه اضافه کنید و لباس رنگ کرده خود را به این محلول آب و سرکه اضافه کنید. بگذارید لباس شما در این محلول به مدت 3 ساعت خیس بخورد و سپس آن را بشویید.

همچنین نکته دیگری که قابل توجه این است که برای اینکه رنگ لباس شما دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد بهتر است لباس خود را با آب سرد و شامپو بشویید.

نکات مهم در رابطه با رنگ کردن لباس با مواد شیمیایی

رنگ-کردن-لباس-با-مواد-شیمیایی-01همان طور که تا اینجای شیوه رنگ کردن لباس با مواد شیمیایی متوجه شدیم دریافتیم که رنگ کردن لباس با مواد شیمیایی کمی حساس است و نیازمند توجه و رعایت برخی نکات است. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در رنگ کردن لباس باید به آن توجه داشته باشید این است که رنگ کردن لباس‌ها با مواد شیمیایی به جنس لباس بستگی دارد لذا این ویژگی سبب می‌شود که رنگ کردن روی برخی از لباس‌ها به خوبی جواب ندهد و در برخی از جنس‌ها تغییر رنگ به خوبی انجام نشود. به همین دلیل است که می گویند رنگرزی کار حساس و پیچید ای است و نیاز به مهارت و تخصص دارد.

از دیگر نکاتی که در رنگ کردن لباس‌ها با مواد شیمیایی باید به آن توجه داشته باشید این است که پس ازاینکه لباس مورد نظرتان را رنگ نمودید دیگر آن لباس را با سایر لباس‌های خود نشویید. چرا که ممکن است در حین لباس شستن لباس رنگ شده شما رنگ پس بدهد و سبب تغییر رنگ لباس‌های دیگر شود و آن‌ها را خراب کند.

حال که با این نکات اشنا شدید در قسمت بعدی می‌خواهیم رنگ کردن لباسهای جین را توضیح دهیم. رنگ کردن لباس‌های جین از جمله رایج‌ترین سوالاتی است که برای اکثر افراد به وجود می اید. برای آشنایی با این مطلب با ما در ادامه همراه باشید.

رنگ کردن لباس‌های جین و شیوه تثبیت رنگ جین

رنگ-کردن-لباس-با-مواد-شیمیایی-01لباس‌های جین یکی از پرطرفدارترین لباس‌های اکثر افراد است و مهم‌ترین مشکلی که این افراد با این جنس دارند تغییر رنگ این لباس‌ها است. این لباس‌ها دوام بسیار بالایی دارند ولی به دلیل تغییر رنگ افراد مجبور هستند که این لباس‌ها را دور بیاندازند. حال در این قسمت روشی را توضیح می‌دهیم که سبب تثبیت رنگ لباس‌های جین می‌شود.

خب! حالا یک تشت و یا یک لگن بردارید و لباس جین خود را داخل آن قرار دهید. به اندازه‌ی یک الی دو فنجان سرکه روی لباس خود بریزید. اجازه دهید که لباس جین شما 15 دقیقه در همین حالت خیس بخورد تا مانع از رنگ پس دادن لباس جین خود شوید. این لباس‌ها را در تشت پشت و رو کنید و سپس بشویید. از دیگر نکات تثبیت رنگ لباس ین است که در عمل شستشوی این لباس‌ها حتماً از پودر یا مایع مخصوص ماشین لباسشویی استفاده کنید و همچنین در حین شستشو یک فنجان سرکه نیز برای جلوگیری از رنگ دادنش اضافه نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
‫2.3/5 ‫(3 نظر)