نانو تکنولوژی

نانو تکنولوژی یا بطور خاص نانو کلمه ایست برگرفته از کلمه‌ی نانس که در کشور یونان به معنای کوتوله است. نانو درواقع به مواد بسیار ریزی گفته می‌شود که از طریق فرایند مخصوصی که توسط دانشمندان این حوزه ابداع شده است، تشکیل می‌شود. قبل از هر توضیحی لازم است بدانید که به طور معمول انواع مختلف ذرات و مواد اگر به اندازه‌های ریزتری تقسیم شوند، نه تنها خاصیتشان چند برابر خواهد شد بلکه تنوع خواص و ویژگی‌های اولیه‌ی منبع به مراتب متعددتر می‌شود.

نانو تکنولوژی، فرایندی است که طی آن انواع و اقسام مواد به ذرات کاملاً ریزی تبدیل می‌شوند که با چشم قابل مشاهده نیستند. در این فناوری پیشرفته ذرات به قدری کوچک می‌شوند که برای دیدن آن‌ها می‌بایست از میکروسکوپ‌هایی مخصوص و متفاوت از میکروسکوپ‌های معمولی استفاده کنید. در حال حاضر با استفاده از این تکنولوژی ابداع شده به دست بشر، رشته‌ها و صنعت‌های گوناگونی فرایند فعالیت‌های خود را بسیار سهل و در عین حال بهتر و پر بازده‌تر کرده‌اند. در واقع لازم به گفتن است بلافاصله پس از پیدایش این تکنولوژیِ پیشرفته انواع و اقسام رشته‌ها و صنایع در صدد بهره مندی و استفاده از آن بر آمدند، چرا که نانو تکنولوژی منجر به کسب سود بالا و قابل توجهی برای آن‌ها می‌شود.

حال سؤال این جاست که این فناوری عمدتاً در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد و کدام یک از صنایع با استفاده از آن قادر به ادامه‌ی فعالیت‌های حوزه‌ی خود هستند؟

در این باره می‌توان به زمینه‌های بسیار متعددی اشاره کرد؛ در ادامه تنها چند مورد مهم و شناخته شده را آورده‌ایم که جزء طرفداران و استفاده کنندگان دائمی نانو تکنولوژی هستند:

صنعت بااهمیت و مهم پزشکی در زمینه‌های مختلفی مانند تولید نمونه داروهای معالج انواع بیماری‌ها و همچنین سهل کردن تشخیص بیماری‌های گوناگون توسط پزشکان حوزه‌های مختلف

بهبود فرایند مصرفیِ صنایع و منابع گوناگون طبیعی نظیر آب، خاک، باد، انواع انرژی‌ها و …

صنایع تولید انواع محصولات ساختمانی

صنعت نساجی و بافت انواع پارچه‌های با کیفیت

صنعت اتومبیل سازی

صنعت ساخت و تولید انواع محصولات و تجهیزات ساختمانی

صنعت تولید انواع شوینده‌ها

صنعت نظام و حفظ امنیت ملی در راستای تولید انواع تجهیزات دفاعی و تهاجمی

صنایع مختلف هوا و فضا

وجود نانو در تمام صنایع فوق منجر به تولید محصولات و کالاهایی نظیر موارد زیر شده است:

انواع لباس‌های آنتی باکتریال که دارای مدل‌های مختلفی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد البسه آنتی باکتریال می توانید به صفحه خرید لباس زیر آنتی باکتریال مراجعه کنید.

تولید انواع سیمان و بتن. سیمان و بتن‌های تولید شده با استفاده از این فناوری همواره باکیفیت‌تر و بسیار مرغوب‌تر از سیمان و بتن‌های قدیمی هستند.

انواع عایق‌های ضد آب که در موقعیت‌های مختلف ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع شیشه‌هایی که دارای خاصیت‌های منحصر به فردی نظیر تمیز شوندگی سر خود، عایق آتش و حرارت، کنترل کننده‌ی انرژی و غیره هستند.

تولید آسفالت‌هایی با کیفیت‌های به نسبت بهتر که دارای دوام بسیار طولانی‌تری هستند.

لوله‌هایی که مانع از عبور انواع آلودگی‌ها می‌شوند و در مدل‌های مختلفی وجود دارند.

انواع رباتِ حسگرهایی که با استفاده از این تکنولوژی تولید شده‌اند که قادر به تشخیص حمله‌ی قلبی پیش از بروز می‌باشند.

و تولید محصولات دیگری مثل انواع روکش‌ها، کامپوزیت‌ها، سیم‌ها، سیالات، لیتوگرافی، ترانزیستورها، تصفیه کننده‌های آب و فاضلاب، انواع مواد نرم کننده، انواع پودرهای شست و شو، انواع مایع‌های شوینده و غیره.

 

 

دسته بندی مواد نانویی از نظر ساختار

نانوها با توجه به ابعاد و ساختاری که دارند در چهار دسته‌ی مختلف تقسیم بندی می‌شوند. هر دسته از نانوهای تولید شده توسط دانشمندان دارای کاربردهای متفاوتی هستند.

با مطالعه موارد پایین می‌توانید با انواع این ذرات از لحاظ اندازه و ابعاد آشنا شوید و کاربردهای مختلف هر یک را بدانید:

نانوذره‌های صفر بعدی: نانوذره‌های صفر بعدی به موادی گفته می‌شود که فاقد هیچ گونه بعد آزادی هستند. این نوع از نانوذره‌ها دارای کاربردهای مختلفی نظیر ضد خش کردن بدنه‌ی انواع اتومبیل‌ها، تولید لاستیک‌هایی با مقاومت به نسبت بالاتر، ساخت و تولید انواع داروها مِن جمله داروهای بهبود دهنده‌ی سرطان، تولید انواع محصولات الکترونیکی، نظامی و غیره هستند. این ذره‌ها دارای ابعاد گوناگونی در شکل‌هایی مثل مکعبی، منشوری، کروی، بیضوی، ستونی و غیره هستند. لازم به گفتن است این نوع از نانو در دو نوع خالص و یا ترکیبی تولید و بهره برداری می‌شود.

نانوذره‌های تک بعدی: به نانوذره‌هایی تک بعدی گفته می‌شود که از دو بعد در مقیاس نانو و یک بعد آزاد برخوردار باشند. کاربرد این نوع از نانوذره‌ها بر اساس جنس و نسبت طول به قطر ذره‌ی مورد نظر در کاربردهای مختلف طبقه بندی می‌شود. از جمله پرکاربردترین زمینه‌های استفاده از نانوذره‌های تک بعدی به علت داشتن خاصیت رسانش و هدایت جریان الکتریکی ساخت و تولید انواع تجهیزات برقی بسیار کوچک مثل رایانه‌های پیشرفته‌ی کوچک، انواع لیزرهای کوچک و غیره است.

نانو ذرات دو بعدی: دو بعدی‌ها برعکس تک بعدی‌ها دارای دو بعد آزاد و یک بعد در مقیاس نانو هستند. این نوع از نانو ذرات گزینه‌ی بسیار مناسبی برای بهبود روند تولید انواع محصولات پوشش دهنده، نظیر انواع سلفون‌های بسته بندی مواد خوراکی، غذایی و … هستند. از این نانو ذرات نه تنها به صورت خالص بلکه به شکل ترکیبی هم استفاده می‌شود.

نانو ذرات سه بعدی: نانوذره‌های سه بعدی به موادی اطلاق می‌شود که دارای سه بعد در مقیاس آزاد هستند. این گروه از نانو ذرات را می‌توان نانو کامپوزیت‌ها و مواد حجیم نانو ساختار نام برد که در موارد و زمینه‌های گوناگونی مورد استفاده‌ی انواع و اقسام صنعت‌ها قرار می‌گیرند.

 

 

کاربرد نانو تکنولوژی در صنعت نساجی و پارچه بافی

صنعت نساجی را می‌توان به عنوان یکی از صنایعی معرفی کرد که توانسته به نحو احسن از وجود نانو تکنولوژی به کسب سود هنگفتی برسد. پارچه‌هایی که با استفاده از فناوری انواع نانو تولید می‌شوند دارای خاصیت‌های حائز اهمیتی چون موارد زیر می‌باشند:

ضد آب بودن

ضد حرارت و یا به عبارتی دیگر عایق حرارت بودن

ضد باکتری و یا اصطلاحاً آنتی باکتریال بودن

خاصیت خنک کنندگی

فاقد هیچ گونه آسیب و حساسیت احتمالی

تمامی موردهای مذکور منجر شده تا البسه‌هایی که تولید می‌شوند هیچ گونه ضرری اعم از انواع عفونت‌های قارچی، میکروبی، ویروسی و انواع حساسیت‌های پوستی که به صورت لک، جوش و یا پوسته پوسته شدن بروز پیدا می‌کنند، به پوست بدن افراد وارد نشود.

به طور کلی امروزه اکثر البسه‌ها نانویی که در بازار وجود دارند، دارای تقاضای چشمگیری در جامعه هستند. از جمله متداول‌ترین و پر فروش ترین لباس‌هایی که با استفاده از پارچه‌های تولید شده توسط نانو تکنولوژی دوخته و توزیع می‌شوند شامل مواردی چون موردهای زیر می‌شود:

انواع زیرپوش‌ها و عرق گیر های مخصوص سنین نوزادی

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه زیرپوش مراجعه کنید.

انواع زیرپوش‌های آنتی باکتریال مخصوص بزرگسالان که به صورت زنانه و مردانه وجود دارند، نظیر انواع شورت‌ها، رکابی‌ها و ….

مدل‌های مختلفی از لباس‌های آنتی باکتریال برای نوزاد، کودک و بزرگ سال

انواع و اقسام ملحفه‌ها به خصوص ملحفه‌های مورد استفاده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سطح کشور

انواع لباس‌های آنتی باکتریال مخصوص برای استفاده‌ی پزشکان در حین مواقعی چون انجام عمل‌های جراحی

لباس‌های بیمارستانی مخصوص برای پوشیدن بیمارهای بستری شده در بیمارستان

انواع جوراب‌ها

انواع و اقسام لباس‌های ضد آب مخصوص برای شنا، غواصی و غیره

در حال حاضر با توجه به بررسی‌های انجام شده شناخته شده ترین و پرفروش‌ترین محصولات حاصل از پارچه‌های مبتنی بر نانو تکنولوژی از بین موارد بالا، انواع و اقسام زیرپوش‌ها هستند، چرا که این البسه‌ها جزء استفاده‌ی روزانه و مداوم هر فردی محسوب می‌شوند و تأثیر مستقیمی بر پوست بدن می‌گذارند؛ به علت این که کیفیت زیرپوش‌های نانویی در بالاترین حد قرار دارد و مزایای مصرفی آن بسیار زیاد است، تقاضا پیرامون انواع آن نیز در مقایسه با دیگر موارد بیشتر هست.

 

لازم به ذکر است نانوذره‌ای که در صنعت حائز اهمیت و کاربردی پارچه بافی بهره برداری می‌شود، نانو ذرات نقره است. فلز نقره پس از طی کردن فرایند تولید نانو و ریز سازی ذرات، به موادی تبدیل می‌شود که قادر است بیش از ۹۰ درصد آلودگی‌های میکروبی، قارچی، ویروسی و غیره را از بین ببرد. از این رو این فلز یکی از مناسب‌ترین مواد به جهت تولید نانوذره برای تهیه‌ی انواع و اقسام پارچه‌های پر کاربرد آنتی باکتریال و ضد آب است.

جالب است بدانید با گذشت زمان و افزایش آگاهی مردم نسبت به خواص و فواید لباس‌های آنتی باکتریال به خصوص انواع زیرپوش‌های آنتی باکتریال بر میزان تقاضاها افزوده می‌شود که منجر شده تولید کننده‌های عدیده‌ای فرایند تولید خود تغییر داده و از متریال حاصل از وجود نانو تکنولوژی، استفاده کنند

مطالعه این صفحه نیز می تواند بسیار کمک کننده و مفید باشد. برای دسترسی به این صفحه می توانید به صفحه خرید زیرپوش پنبه ای مراجعه کنید..

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای
‫0/5 ‫(0 نظر)