اصول بهداشت پوست

اصول بهداشت پوست و عمل به مواردی که مربوط به آن است، همیشه از اهمیت بسزایی بین مردم برخوردار بوده و روز به روز بر میزان اهمیت آن افزوده می‌شود. چرا که بهداشت پوست نه تنها ارتباط مستقیمی با ظاهر بیرونی هر شخص دارد بلکه تأثیر بسزایی در سلامت افراد می‌گذارد. به گونه‌ای که اگر کسی بهداشت پوست خود را به نحو احسن رعایت نکند نه تنها پوستی نا زیبا خواهد داشت بلکه سلامت فیزیکی او نیز به خطر می افتد.

یکی از رایج‌ترین عارضه‌های پوستی که جزء عمده‌ترین دغدغه‌های افراد است انواع جوش ها و آکنه‌های پوستی هست که معمولاً بر اثر رعایت نکردن بهداشت پوست در افراد مختلف به ویژه خانم‌های جوان بروز می‌کند. از دیگر عوارض عدم رعایت اصول بهداشت پوست می‌توان به انواع بیماری‌های پوستی، انواع لک‌های پوستی، خارش پوست، سوزش پوست، زخم‌های پوستی، کک و مک، چین و چروک های زودرس، پوسته پوسته شدن، چربی بیش از اندازه و … اشاره کرد.

لازم به ذکر است اگر از کسی که پوستی شفاف و کاملاً سالم دارد در مورد فرایند مراقبت از پوستش سؤال کنید، اولین نکته‌ای که عنوان می‌کند رعایت اصول بهداشت پوست است. حال سؤال این جاست، اصول بهداشت پوست شامل چه چیزهایی هست؟ در این رابطه لازم است بگوییم بهداشت پوست به گونه‌ای است که شامل عمل به موارد و نکات بسیاری می‌شود که اگر می‌خواهید در مورد آن‌ها بدانید بهتر است در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید، چرا که بهداشت پوست را از جوانب گوناگون بررسی کرده و اطلاعات مفیدی در اختیار خوانندگان قرار داده‌ایم.

 

 

انواع پوست

هر کسی دارای پوستی با ویژگی‌های متفاوت است که نیازمند مراقبت‌های منحصر به فردی هست. از این رو اولین گام رعایت اصول بهداشت پوست این است که هر کس باید نوع پوست خود را بشناسد و با توجه به آن اقدامات مورد نیاز را برای بهداشت پوست خود انجام دهد.

به طور کلی پوست‌ها توسط متخصصین این حوزه به چند دسته‌ی مختلف طبقه بندی شده‌اند که در ادامه هر یک را به همراه خصوصیاتی که دارند عنوان کرده‌ایم:

پوست معمولی:

این نوع پوست در حقیقت بهترین نوع از پوست است، زیرا فاقد هر گونه جوش، آکنه، لک، چروک، خشکی شدگی، چربی اضافه و … هست.

پوست چرب:

پوست‌های چرب به طور عمده دارای جوش، کومدون های سر سیاه و سفید، براقیت بالا هستند.

یکی از بهترین جنس لباس ها برای پوست چرب لباس های آنتی باکتریال است که با فراهم نکردن محیط مناسب برای رشد باکتری ها از پوست شما محافظت می کند.
برای مطالعه بیشتر می توانید به صفحه خرید لباس زیر آنتی باکتریال مراجعه کنید.

پوست خشک:

کسانی که پوست خشک دارند معمولاً دچار اختلالاتی چون پوسته پوسته شدن، چروک های ریز اطراف لب، چشم، پیشانی و …، احساس خشکی و کشیدگی پس از شستن پوست و موارد دیگری از این دست می‌شوند.

پوست مختلط:

اکثر افراد جامعه کسانی هستند که پوست مختلط دارند، پوست این افراد در قسمت‌های بینی، وسط پیشانی، پشت لب چرب و در دیگر بخش‌ها خشک و یا معمولی است.

 

 

مهم‌ترین نکات در رابطه با رعایت اصول بهداشت پوست

فرایند رعایت اصول بهداشت پوست شامل نکات متعددی می‌شود که اگر به آن‌ها توجه کنید و در انجام هر کدام سهل انگاری نکنید، مطمئن باشید که پوستتان همیشه سالم، شاداب و زیبا خواهد بود. در ادامه‌ی متن نکاتی در رابطه با بهداشت پوست آورده‌ایم که اگر مو به مو به همه‌ی آن‌ها عمل کنید، به خیچ وجه نباید در مورد بهداشت پوست خود نگران باشید:

مهم‌ترین نکته در بهداشت پوست تمیز نگه داشتن آن است، به طوری که می‌بایست پوست بدن و صورت خود را مرتباً شسته و از انواع آلودگی‌ها دور بمانید. این یکی از مهمترین اصول بهداشت پوست است.

نوشیدن آب تأثیر بسزایی در سلامت و بهداشت پوست دارد که در نتیجه موجب افزایش شفافیت آن می‌شود. لازم به ذکر است که، هر شخص می‌بایست در طول روز ۵ تا ۸ لیوان آب بنوشد تا تأثیر مثبت آن را به طور واضح ببیند.

خورد و خوراک و رژیم‌های غذایی نیز از دیگر پارامترهای اصول بهداشت پوست است که می‌بایست همواره موادی سالم، کم چرب، پر از ویتامین و تازه میل شود تا منجر به بروز بهترین نتایج گردد. به این نکته توجه کنید که سبزیجات را به هیچ وجه از رژیم‌های غذایی خود حذف نکنید.

افرادی که مکرراً در حال گذراندن دوره‌های رژیم هستند، باید بدانند که تأثیر نا مطلوبی بر پوستشان خواهد گذاشت. بنابراین سعی کنید وزن خود را به صورت ثابت حفظ کنید.

می‌بایست از عواملی که منجر به عصبانی شدن، ناراحت شدن، استرس و اضطراب، نگرانی‌های بیش از حد، بی خوابی، خستگی و … می‌شوند پرهیز شود.

بهتر است از تغییر عضلات صورت به هنگام تفکر، عصبانیت، نگرانی و … اجتناب کرد، زیرا که موجب بروز چین و چروک در پوست صورت می‌شود.

استفاده از لوازم آرایشی تأثیر مستقیمی بر نوع بهداشت پوست افراد دارد. هر چه از لوازم آرایشیِ کمتری استفاده شود، فرایند بهداشت پوست نیز میسرتر خواهد بود.

دوری از نور خورشید که حاوی اشعه‌ی ماوراء البنفش است، می‌تواند از جمله بهترین اقدامات در راستای مراقبت‌های پوستی باشد، چرا که این اشعه موجب بروز عارضه‌هایی چون لک و غیره در پوست می‌گردد.

در استفاده از انواع صابون‌ها، لوسیون ها و دیگر لوازم‌های مراقبتی پوست بدن مشورت با پزشک متخصص و بدون شناخت نوع پوست خود اجتناب کنید.

در انتهای هر شب پوست صورت خود را به همراه مواد شوینده‌ی مناسب بشویید، در این صورت انواع آلودگی‌ها اعم از گرد و غبار را که در طول روز به پوستتان چسبیده‌اند را جدا می‌کنید.

پس از شستن شبانه‌ی پوست، بهتر است از انواع کرم‌های مرطوب کننده‌ی مخصوص استفاده شود.

در صورت استفاده از لوازم آرایشی توجه داشته باشید که از معتبرترین برندهای شناخته شده استفاده نمایید.

اگر در پوست صورت و بدن خود تغییرات قابل توجهی نظیر بروز انواع خال، لکه، زخم و غیره مشاهده کردید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید و به دنبال علت بروز آن باشید.

پس از انجام فعالیت‌هایی که منجر به تعریق شده است، حمام کردن جزء ضروری‌ترین کار ها در زمینه‌ی رعایت بهداشت پوست است.

اگر خواهان هر گونه تغییری در صورت و پوست بدن خود نظیر جراحی‌های زیبایی هستید، حتماً به پزشکان متخصص در حوزه‌ی پوست مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که رعایت اصول بهداشت پوست با مراقبت و توجه زیادی توأم بوده و نیاز به توجه شما دارد. بنابراین بهتر است برای سلامت پوست خود وقت گذاشته و به آن توجه کافی داشته باشید.

 

 

محصولات مراقبتی پوست

برای این که بتوانید بهداشت پوست خود را به بهترین نحو ممکن رعایت کنید لازم است علاوه بر انجام موردهایی که در تیتر قبلی نام بردیم، از محصولاتی استفاده کنید که به طور اختصاصی با هدف مراقبت و حفظ بهداشت پوست تولید شده‌اند. این مورد نیز یکی از مهمترین اصول بهداشت پوست است.

از جمله مهم‌ترین و پر استفاده ترین محصولات مراقبتی که در حفظ بهداشت پوست تاثیری مستقیم دارند، عبارت هستند از:

انواع کرم‌ها و لوسیون های ضد آفتاب:

ضد آفتاب‌ها را می‌توان مهم‌ترین توصیه‌ی پزشکان نام برد که همواره در استفاده از آن‌ها به همه‌ی افراد جامعه تاکید می‌کنند. همان طور که گفتیم اشعه‌ی ناشی از تابش نور آفتاب خطرات و عوارض جبران نا پذیری را برای پوست انسان‌ها به همراه دارد که می‌توان با استفاده از کرم‌ها و یا لوسیون های ضد آفتاب اثرش را خنثی کرد. در تهیه‌ی این محصول مراقبتی در حفظ بهداشت پوست، می‌بایست با توجه به نوع پوست مناسب‌ترین را انتخاب کنید، زیرا که برای مثال ضد آفتاب‌های مخصوص پوست‌های چرب با ضد آفتاب‌های مخصوص پوست‌های خشک دارای متریالی متفاوت هستند. لازم است بدانید اگر برای دور چشم از ضد آفتاب‌های مخصوص استفاده کنید، به مراتب بهتر است.

کرم‌های مرطوب کننده:

پوست به طور معمول پس از شست و شو کمی خشک می‌شود، از این رو لازم است از وجود کرم‌های مرطوب کننده بهره مند شده و رطوبت مورد نیاز را به پوست برگرداند. توجه داشته باشید که کرم‌های مرطوب کننده‌ی دست و صورت با کرم‌های مرطوب کننده‌ی بدن متفاوت هستند.

در کنار استفاده از کرم های مرطوب کننده پارچه های پنبه ای نیز بسیار می توانند موثر باشند. برای مطالعه بیشتر می توانید به صفحه خرید لباس زیر پنبه ای مراجعه کنید.

انواع پاک کننده‌ها:

پاک کننده‌ها جزء محصولاتی هستند که به شکل‌های گوناگون و با متریال های مختلفی تولید شده‌اند. از جمله متداول‌ترین پاک کننده‌ها می‌توان به انواع صابون‌ها، تونر ها، ژل‌های پاک کننده و … اشاره کرد که عمدتاً به منظور پاک کردن آثار آرایش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کرم‌های مخصوص برای لایه برداری:

کرم‌های لایه بردار کرم‌هایی هستند که با هدف جداسازی پوست مرده استفاده می‌شوند. این کرم‌ها علاوه بر حذف پوست مرده، منافذ باز پوست را بسته، مانع از افتادگی پوست و مانع از بروز چین و چروک و … در پوست می‌شوند.

انواع کرم‌های اسکراب:

اسکراب ها به عنوان کرم‌هایی با خاصیت لایه برداری و مرطوب کنندگی با قدرت بسیار بالایی هستند که در صورت استفاده باید حداکثر هفته‌ای دو تا سه بار تکرار شوند.

انواع شامپوهای بدن:

علاوه بر پوست صورت، پوست بدن نیز دارای محصولات مراقبتی بسیاری است که شامپوها جزء مهم‌ترین آن‌ها می‌باشند. اگر برای شستن بدن از شامپوهای مخصوص استفاده شود، پوست بدن به مراتب شاداب‌تر و سالم‌تر خواهد بود.

انواع ماسک‌ها: ماسک‌ها محصولاتی هستند که دارای انواع مختلفی می‌باشند که هر کدام خاصیتی مختص به خود دارند. از جمله بارزترین خاصیت انواع گوناگون ماسک‌ها عبارت هست از سفت کنندگی، آبرسانی، مرطوب کنندگی، براق کنندگی و …

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۵ رای
‫5/5 ‫(1 نظر)