لباس نانو

همه‌ی ما در هنگام خرید لباس عبارت لباس نانو را شنیده‌ایم. اما آیا می‌دانیم یک لباس نانو چه تفاوتی با لباس معمولی دارد؟ چه چیزی باعث می شود که فروشنده لباس نانو را پیشنهاد بدهد؟ آیا بهتر است لباس نانو بخریم؟ این‌ها سوالاتی است که اکثرمان در هنگام خرید لباس با آن‌ها مواجه می‌شویم. در این مقاله سعی بر این داریم تا ابهامات و سوالاتی از این قبیل را بررسی کنیم. پس اگر قصد خرید لباس دارید یا از فروشندگان عمده‌ی لباس‌های نانو هستید چند دقیقه ای با ما همراه باشید.

 

لباس نانو

لباس نانو لباسی است که پارچه ی آن با فناوری نانو تهیه شده باشد. ما قصد نداریم که با توضیحات اضافه در مورد فناوری نانو سرتان را درد بیاوریم. تنها چیزی که باید به آن اشاره کرد این است که: یک پارچه‌ی معمولی را در نظر بگیرید، بین هر گره از پارچه با گره بعدی روزنه‌ی کوچکی وجود دارد. آب و سایر آلودگی ها از بین این روزنه ها عبور می کند. فناوری نانو با بیشتر کردن تعداد گره‌های یک پارچه در یک سانتی‌متر آن را در برابر نفوذ آب و آلودگی مقاوم می‌کند.

 

 

پارچه نانو چیست؟

بخش پارچه نانو بخشی است که فناوری نانو در آن به سرعت در حال رشد است. پارچه و لباس نانو سهم قابل توجهی در روند پیشرفت و صنعتی شدن کشورها و ادغام آنها در اقتصاد جهانی دارد.

قطر نانو الیاف 1 میلی‌متر یا 1000 نانومتر است. ابتدا نسبت به فرمولاسیون و ساخت محلول های تکمیلی مورد نظر اقدام می‌شود، سپس پارچه خام در مراحل مختلف تحت فرایند با این محلول‌ها قرار گرفته و در انتها نسبت به آبگیری، خشک کردن و تثبیت نهایی محصول اقدام می‌شود. الیاف نانو را می‌توان با قطرهای مختلف تولید کرد. نانوالیاف دارای اندازه‌ی منافذ کوچک است که اجازه نمی دهد باکتری ها مانند سیاه زخم یا ویروس ها به سطح پوست برسند. به عنوان مثال دستگاه‌های فیلتراسیون و پانسمان‌های زخم از این نوع هستند.

 

 

مزایای لباس نانو

استفاده از نانوذرات طلا و نقره ویژگی‌های ضد باکتریایی، ضد قارچی و مقاومت در برابر بو را فراهم می‌کند. وقتی نانوذرات نقره روی پارچه قرار گیرند، می‌تواند باکتری‌هایی را که باعث ایجاد مقاومت در برابر بوی لباس می‌شود از بین ببرد. همچنین به جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند. از نانومیلایزرها برای خصوصیات دفع آب استفاده می‌شود و از دی اکسید تیتانیوم برای محافظت در برابر اشعه ماورابنفش استفاده می‌شود. نانو سیلیس و نانو تیتانیوم دی اکسید مقاومت در برابر چین ابریشم و پنبه را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود لباس خاصیت ضد چروک داشته باشد. نانولوله‌های کربنی CNT به دلیل استحکام بالا و رسانایی الکتریکی بیشتر، مواد اساسی هستند. CNT رسانایی الکتریکی، مقاومت در برابر آتش، ضد الکتریسیته‌ای، ضد آب بودن و مقاومت بالا برای الیاف را فراهم می‌کند.

 

 

پس به طور خلاصه

  • (1) دفاع از مصرف کننده پارچه در برابر سیستم های بیماری زا،
  • (2) محافظت از مصرف کننده در برابر میکروارگانیسم‌هایی که باعث بو می‌شوند،
  • (3) افزایش مقاومت پارچه در هنگام شست‌وشو،
  • (4) افزایش مقاومت پارچه در برابر پوسیدگی و کپک زدن،
  • (5) محافظت از پارگی و لک شدن،
  • (6) کمک به حفظ محیط بهداشتی در برابر آلودگی،
  • (7) افزایش طول عمر کالا، مزایای استقاده از پارچه نانو را شامل می‌شود.

پارچه‌های نانو با فناوری نانو در حوزه‌ی ورزش، اهداف پزشکی، صنعتی و نظامی، با ویژگی‌های عالی و نتایج شگفت‌انگیز آینده درخشانی دارد.

 

ویژگی های لباس نانو

 

 

دفع آب

نانو هیدروکربن‌ها، یک هزارم یک الیاف معمولی ساخته شده از پنبه است که به پارچه چسبیده‌است. بنابراین آب بر روی قسمت بالای پارچه در قسمت خارجی باقی می ماند. با این حال، مایع در اثر فشار می تواند از طریق مواد پنبه بلغزد. اشباع نانوسفرها ساختاری فراهم کرده که در برابر نفوذ آب مقاومت می‌کنند و همچنین از نشستن ذرات گرد و غبار برروی لباس نیز جلوگیری می‌کنند.

ضد باکتری

زمانی که قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش پیدا می‌کنند، باعث تغییر رنگ لباس، خرابی سطح پارچه و بوی نامناسب می‌شوند. این باکتری‌ها می‌توانند بیش از نود روز در محیط بیمارستان روی مواد پارچه‌ای زنده بمانند. و باعث شیوع بیماری‌ها در محیط شوند. بنابراین، استفاده از پارچه‌های نانو برای مهار میکروب‌ها در خدمات بهداشتی-درمانی بسیار مفید بوده است.

ضد بو

نانو نقره به طور قابل توجهی در اثر تماس با قارچ و باکتری‌ها، بر روی هضم سلول تأثیر می‌گذارد و رشد سلول را مهار می‌کند. همچنین بر تنفس باکتری‌ها غلبه کرده و افزایش و پیشرفت این قارچ‌ها و باکتری‌های تحریک کننده بو، عفونت، زخم و خارش را متوقف می‌کند. بنابراین، از ذرات نانو نقره به طور قابل توجهی در جوراب‌ها برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها استفاده می‌شود. جوراب نانو می‌تواند برای کسانی که مدت زمانی طولانی از کفش استفاده می‌کنند انتخاب بسیار خوبی باشد.

محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش

اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم در سطح نانومتر می‌تواند مانع اشعه ماورا بنفش شود. نانوذرات در مقایسه با سایر مواد دارای سطح/جرم و حجم بیشتری هستند که منجر به افزایش محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش می‌شود.

ضد چروک

رزین معمولاً برای افزودن مقاومت در برابر چین و چروک به یک تکه پارچه استفاده می‌شود. محدودیت‌های استفاده از رزین باعث کاهش مقاومت پارچه، نفوذپذیری آب، رنگ و مقاومت در برابر سایش می‌شود. برای این منظور، محققان از نانو و نانو سیلیس برای بازیابی مقاومت در برابر چین و چروک ابریشم و همچنین پنبه استفاده کرده‌اند. نتیجه نشان داد که هنگامی که از نانو سیلیس استفاده می‌شود، می‌تواند مقاومت چروک ابریشم را به طور موثر بهبود بخشد. در نتیحه باعث می‌شود لباس خاصیت ضد چروک داشته باشد.

فناوری نانو با اکتشاف در حال بهبود است. فناوری نانو مورد استفاده در کالاهای مصرفی در حال افزایش است. در حالی که پیش‌بینی می‌شود صنعت محصولات فناوری نانو با سرعت بالایی افزایش یابد.

کاربرد لباس نانو

زمینه‌های اصلی کاربرد پارچه‌ی نانو، مراقبت‌های بهداشتی، بسته بندی، ورزش و اوقات فراغت، دفاع، در حوزه ی صنعت و ماشین آلات، حفاظت از محیط زیست، مواد مهندسی عمران و … است.

فناوری نانو در پارچه خواص منحصر به فرد، مانند دافع آب و روغن، ضد باکتری، ضد استاتیک، محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش، ضد لک و کنترل رطوبت ایجاد می‌کند.

 

 

قیمت لباس نانو

قیمت لباس نانو به این علت که از مواد اولیه متفاوتی استفاده نمی‌شود بلکه تنها از تکنولوژی پیشرفته‌تری بهره گرفته می‌شود، در قیمت محصولات تاثیر چندانی ندارد. این محصولات غالباً تا 30 درصد می‌توانند از سایر محصولات مشابه گران‌تر باشند. ولی همان‌گونه که گفته شد به دلیل ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر شست‌وشو عمر بیشتری دارد. همچنین به بهبود بهداشت و سلامت فرد نیز کمک می کند. در نتیجه برای مصرف کننده خرید لباس نانو به صرفه خواهد بود.

لباس نانو از کجا بخرم؟

یکی از روش های خرید زیرپوش مردانه نانو، خرید از فروشگاه های اینترنتی معتبر است. چرا که فروشگاه های اینترنتی امکان برگشت هزینه در صورت نارضایتی مشتری را فراهم ساخته‌اند. این فروشگاه‌ها غالباً در بسته بندی و ارسال نهایت دقت و بهداشت را در نظر می‌گیرند.

 

 

جمع بندی

بخش پارچه‌ها تحت تأثیر فناوری نانو قرار گرفته‌است. پیشرفت در عملکرد نانوذرات در چند سال گذشته، به طور عمده در پارچه، سریع بوده‌است. الیاف نانو می‌توانند خصوصیاتی مانند دفع آب، محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش، ضد باکتری، ضد استاتیک، ضد چین و چروک را بهبود ببخشند. تحقیقات در مورد فناوری نانو برای تقویت عملکرد یا ایجاد عملیات بی‌نظیر پارچه‌های نساجی در حال رونق است. احتمال زیادی وجود دارد که در سال‌های آینده، فناوری نانو به تمام فضاهای پارچه نفوذ کند و آینده درخشانی را در خصوص پارچه نانو شاهد باشیم. اگر این مطالب برای شما مفید بود آن را با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید و اگر سوالی برای شما پیش آمده‌است آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برای مشاهده و کسب اطلاعات بیشتر در مورد لباس زیر مردانه می توانید به صفحه خرید لباس زیر مردانه سر بزنید و همچنین برای مشاهده انواع مدل های پنبه ای به صفحه خرید زیرپوش پنبه ای مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۶ از ۵
از مجموع ۹ رای
‫4.8/5 ‫(5 نظر)