نانو ذرات نقره

به طور حتم با کاربردهای مختلف فلز نقره در ساخت و تولید انواع محصولات آشنا هستید، این فلز به قدری پر خاصیت و خارق العاده است که علاوه بر کاربردهای متعددی که در تولید بسیاری از کالاها بخصوص انواع زیور آلات دارد، از کاربردهای منحصر به فرد دیگری در زمینه‌های گوناگون آنتی باکتریال نیز برخوردار است. در این مقاله قصد داریم توضیحاتی را در مورد نانو ذرات نقره و کارکرد و کاربرد آن‌ها با شما مخاطبین عزیز کیان تن پوش در میان بگذاریم.

 

آنتی باکتریال بودن نانو ذرات نقره بر اساس آزمایش‌ها و آنالیزهای بسیار متعدد و گسترده‌ای که دانشمندان این حوزه انجام داده‌اند، به اثبات رسیده است. افراد از این خاصیت ویژه‌ی نانو ذرات نقره در حوزه‌های بسیار زیادی بهره‌مند می‌شوند که در ادامه به آن اشاره خواهیم نمود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه خرید لباس زیر آنتی باکتریال مراجعه کنید.

خواص آنتی باکتریال نانو ذرات نقره

 

جالب است بدانید بر اساس آنالیزهای دانشمندان، خود فلز نقره قادر به از بین بردن بیش از 650 نوع میکروب، باکتری، قارچ و انواع آلودگی‌های دیگر است! این خاصیت زمانی که به نانو ذره تبدیل می‌شود به قدری افزایش پیدا می‌کند که در کمال ناباوری می‌تواند بیش از ۹۹ درصد آلودگی‌های ناشی انواع باکتری‌ها، میکروب‌ها و قارچ‌ها را نابود کند. نکته‌ی جالب توجه در مورد میزان خاصیت آنتی باکتریال بودن نانو ذرات نقره این است که باکتری ها و ذراتی مثل استافیلوکوکوس اورئوس که حتی آنتی بیوتیک‌ها هم قادر به نابود کردنشان نیستند را می‌تواند به طور کامل از بین ببرد، این مسئله‌ی خارق العاده طی آزمایشات متعدد ثابت شده است.

حال سوال این جاست که نانو ذره‌ی فلز نقره چگونه خاصیت آنتی باکتریال خود را اعمال می‌کند و فرایند اعمال آن چیست؟ فرایند از بین بردن انواع آلودگی‌ها توسط نانو ذرات نقره به اختصار بصورت زیر است:

در ابتدا نانو ذره‌ی مورد استفاده، یون‌های مثبت فلزی خود را منتشر می‌کند.

یون‌های ساطع شده توسط نانو ذره‌ی آنتی باکتریال، دیواره‌ی باکتری نفوذ کرده را از طریق واکنش جانشینی پیوند‌های دی سولفیدی، تخریب کرده و از بین می‌برد.

یون‌های منتشر شده به دلیل اینکه نسبت سطح به حجم خیلی بالاست، با سرعت بسیار زیادی وظیفه‌ی خود را انجام می‌دهند.

نانو ذره‌های آنتی باکتریال طی مسیر ماده‌ی مغزی سلول مورد نظر، بدون دخالت هیچ گونه مواد شیمیایی، انقطاع به وجود می‌آورند و از این طریق آلودگی‌های نفوذی را به طور قطع نابود می‌کنند.

پر کاربردترین زمینه‌ی استفاده از نانو ذرات آنتی باکتریال نقره

 

نانواز نانو ذرات نقره برای آنتی باکتریال کردن محصولات بسیار زیادی استفاده می‌شود که پر کاربرد ترین و متداول ترین آن‌ها را می‌توان صنایعی چون صنعت پارچه بافی و تولید انواع و اقسام لباس معرفی کرد. امروزه لباس‌هایی که با پارچه‌های آنتی باکتریال تولید می‌شوند، توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در جامعه به خود اختصاص دهند و نظر اکثر افراد جامعه را به خود متمرکز نمایند.
لباس‌هایی که با استفاده از پارچه‌های آنتی باکتریال تولید می‌شوند از ویژگی‌های منحصر به فرد متعددی برخوردار هستند که در اینجا به چندین مورد آن اشاره می‌کنیم:

آسیب‌های پوستی ناشی از نفوذ انواع و اقسام باکتری‌ها، ویروس‌ها، میکروب و حتی ناچیز ترین آلودگی‌ها را به طور کامل دفع می‌ کنند.

از بروز بسیاری از بیماری‌های پوستی از جمله انواع اگزماها جلوگیری ‌می‌کنند.

مانع از بروز بسیاری از عفونت‌های پوستی ناشی از نفوذ آلودگی‌ها می‌شوند.

لباس‌های آنتی باکتریال در مقایسه با لباس‌های معمولی دیر به دیر کثیف می‌شوند و نیاز به شست و شوی مداوم در فاصله‌های زمانی کوتاه ندارند.

از تجمع رطوبت که جزء پارامترهای مورد نیاز برای تجمع آلودگی‌هاست، جلوگیری می‌کنند و رطوبت را به نحو احسن به خود جذب می‌نمایند.

لباس‌های آنتی باکتریال نه تنها برای هیچ نوع پوستی حساسیت آفرین نیستند، بلکه از بروز حساسیت‌های پوستی نیز جلوگیری می‌نمایند.

مضرات بکارگیری از نانو ذرات نقره

باکترینانو ذرات نقره با وجود فواید بسیار و خواص آنتی باکتریالی که دارند اما از برخی مضرات آن برای بدن نیز نباید قافل شد. در واقع علت اصلی تغییر رویکرد استفاده از نانو ذرات آنتی باکتریال از فلز نقره به سمت فلز روی، وجود تهدیداتیست که نانو اکسید نقره برای بدن انسان ایجاد می‌کند که در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف داخلی و خارجی بروی آن کار می‌شود. تأثیرات منفی نانو ذرات نقره بروی عملکرد کلیه‌ها، ریه و همچنین اسپرم موش‌های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته و اثرات مخربی در این آزمایشات به چشم خورده.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
‫0/5 ‫(0 نظر)