تاریخچه پنبه

تاریخچه پنبه در جهان یکی از بزرگ‌ترین مسائلی است که محققان و کارشناسان کشاورزی به آن پرداخته‌اند. اینکه منشأ تولید و کشت پنبه و در واقع تاریخچه پنبه از کجا و چگونه آغاز شد موضوع اصلی مقاله‌ای است که پیش رو دارید.

در کنار پرداختن به تاریخچه پنبه، پرکاربرد بودن پنبه، ویژگی‌ها و شاخصه‌های پنبه، مراحل تولید پنبه و رشد و نمو آن، الیاف پنبه و ورود آن به اقسا نقاط جهان از محورهایی است که قرار است به آن بپردازیم. با ما و در کنار ما باشید.

تاریخچه پنبه و اعجاز طبیعت

تاریخچه-پنبه (1)

در صنعت کشاورزی محصولات بسیاری کاربرد دارد که یکی از گسترده‌ترین محصولات، پنبه است. پنبه این اعجاز طبیعت، به جهت استفاده‌های بسیار فراوانی که در شاخه‌های مختلف دارد از دیر باز مورد توجه کشاورزان و در نتیجه کشت آن قرار گرفت و همین امر موجب ارزشمند شدن تاریخچه پنبه و پیدایش آن شده است.

به همین دلیل پرداختن به تاریخچه پنبه از محبوبیت خاصی برخوردار است و کماکان بعد از گذشت هزاران سال همچنان کشت این محصول پا بر جا است. پنبه از الیافی بسیار لطیف ساخته شده است. در واقع کشاورزان بعد از کاشت دانه مربوط به گیاه پنبه، موفق به برداشت محصولی کشاورزی به نام پنبه می‌شوند.

از ویژگی‌های پنبه نرمی و پف دار بودن آن است که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و در بخش درمانی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پنبه به عنوان یک اعجاز طبیعی، در اقسا نقاط جهان می‌روید. اما تاریخچه پنبه به کشور هندوستان، بر می‌گردد.

هزاران سال پیش در کشور هندوستان مردم بومی شروع به کشت الیافی سفید، نرم و پف دار کردند. طبق تحقیقات درباره تاریخچه پنبه بسیاری از گیاه شناسان و محققان صنعت کشاورزی تاریخچه پنبه، این محصول سفید و پر کاربرد را در هندوستان در کشورهایی نظیر چین و آفریقا و استرالیا نیز کشف نموده‌اند.

کم کم کشت پنبه توسط کشورهای آسیایی به اروپا رفت و گسترش پیدا کرد تا به امروز که در سرتاسر جهان برای تولید آن ارزش زیادی قائل هستند.

تولید پنبه و شاخصه‌های پنبه

تاریخچه-پنبههمان طور که در بالا و در کنار توضیحات پرداخته شده به تاریخچه پنبه گفته شد، پنبه از گیاه پنبه تولید می‌شود. تخم این گیاه قادر است بعد از کاشت در زمین، کپسولی دور خود ایجاد کند که موجب تولید پنبه شود. پنبه به عنوان یک گیاه لیفی، بافت سلولزی دارد و به خاطر شاخصه مهم خود یعنی، گسترش یافتن به نقاط دوردست، این توانایی را دارد تا تکثیر شود.

پنبه دارای لایه‌هایی است که مرکزی یکسان دارند. یک سری لایه‌های بسیار ظریف و سفید و نرم نیز در این لایه‌ها وجود دارد که به آسانی قابلیت جدا شدن دارند.

طبق تاریخچه پنبه، گیاه پنبه در منطقه‌هایی که از آب و هوای گرم‌تری برخوردار بوده رشد می‌کرد. اکثر مناطق بومی هند و آفریقا به دلیل نواحی گرمسیری که داشته‌اند، از سالیان دور، گیاه پنبه را در نوع وحشی تولید می‌کردند.

علاوه بر آن طبق تاریخچه پنبه تولید پنبه در نوع اهلی نیز در مکزیک، استرالیا و خصوصاً مکزیک نیز رشد قابل توجهی داشته است.

محققان و باستان شناسان در کاوش‌های خود به الیاف پنبه به زمان قبل از میلاد مسیح نیز دست یافته‌اند که می‌تواند تاریخچه پنبه و قدمت آن را نشان دهد.

و اما از شاخص‌های پنبه که تاریخچه پنبه را پر رنگ‌تر نشان می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نرم و لطیف

قابلیت جذب بسیار بالا

پوشش دهی آسان

قیمت مناسب

قابلیت دسترسی آسان

قدرت در مقابل شست و شو

خاصیت رنگ پذیری

قابلیت خشک شدن

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه خرید شورت پنبه ای مراجعه کنید.

کاربردهای پنبه و موارد استفاده آن در تاریخچه پنبه

محققان با تحقیقات ارزنده‌ای که از تاریخچه پنبه به عمل آورده‌اند، به کاربردهای پنبه در موارد مختلف طی سال‌های متمادی دست یافته‌اند که تا به امروز در مسائل گوناگون استفاده می‌شود. در نگاه اول پنبه شما را به یاد بیمارستان می‌اندازد که برای نگه داشتن زخم‌ها و جلوگیری خون ریزی به دلیل مکش خوبی که دارد استفاده می‌شود.

یا هنگامی که می‌خواهید لاک دست و پای خود را پاک کنید از پنبه و الکل برای پاک کردن آن استفاده می‌کنید. اما این فقط بخشی از استفاده‌های مفید و فوق العاده پنبه است.

زیرا از بزرگترین ویژگی‌ها و کاربردهای الیاف پنبه استفاده از آن در صنعت نساجی یعنی تولید پوشاک است. در کنار آن برای بافندگی و قلاب بافی، فیلترهای چای، تورهای مربوط به ماهی گیری، امور صحافی، تولید روغن و … نیز کاربرد دارد.

علاوه بر موارد مهم ذکر شده برخی از کاربردهای دیگر پنبه عبارتند از:

پنبه در خوشبو کردن محیط داخل منزل، محل کار و یا هر فضای دیگری کاربرد دارد. اگر شما مقداری عطر بر روی پنبه بزنید و هنگامی که قصد دارید منزل را با جارو برقی یا شارژی تمیز کنید، در کیسه قرار دهید.

اینجاست که بعد از چند دقیقه عطر دل انگیز و دلخواه شما تمام فضای اتاق را فرا خواهد گرفت.

یکی از گل‌های بسیار زیبا و معطر که حتماً شما هم مانند من به آن علاقه بسیاری دارید، گل نرگس است. اما عمر این گل بعد از چیدن بسیار کوتاه است. اگر بعد از کندن گل نرگس ته آن را در پنبه و سپس در آب قرار دهید حتماً بر عمر این گل خوش بو افزوده خواهد شد.

خیلی وقت‌ها دانه‌ای دارید که به سختی رشد می‌کند و یا اصلاً شاهد رشد آن نیستید. اینجاست که پنبه به عنوان یک محافظ و محرک موجب رشد دانه شما خواهد شد. کافی است دانه را داخل پنبه قرار داده و به راحتی رشد دانه خود را مشاهده کنید.

اگر مجبور هستید دستکش به دست کنید و در عین حال با وسایل مختلف و تیز در تماس باشید برای جلوگیری از صدمه به دستکش‌های خود می‌توانید با قرار دادن پنبه به داخل آن این نقطه ضعف را بر طرف نمایید.

درد دندان بسیار طاقت فرسا است. به دنبال مسکن‌هایی می‌روید که عوارض آن بعدها آشکار می‌شود. اما کافی است برای خلاصی از درد دردناک دندان پنبه آغشته به الکل را برروی دندان خود قرار دهید تا همچون یک مسکن، دردتان را تسکین دهد.

همیشه کیف شما آنقدر جا ندارد که شیشه عطر یا اسپری خود را در آن قرار دهید اما یک راهکار ساده برای شما داریم. آن هم این است که کمی عطر دلخواه خود را به پنبه آغشته کنید و داخل کیف خود بگذارید.

این کار باعث خوش بو شدن کیف شما می‌شود و هم می‌توانید در صورت احساس ناخوشایند از بوی دستان خود، دست را به سوی پنبه برده و کمی مالش دهید. اینگونه دست بوی بسیار خوب می‌گیرد و دیگران از دست دادن با شما لذت می‌برند!

یکی از دغدغه‌های خانم‌های خانه دار، کپک‌هایی است که به مرور زمان در گوشه کنار سرویس‌های بهداشتی ایجاد می‌شود.

اما پنبه این بار هم می‌تواند به شما کمک کند. کمی ماده جرم گیر یا سفید کننده بر روی پنبه ریخته و ان را در نقطه‌ای که از دسترس شما خارج است فرو کنید. بعد از چند دقیقه آن را بردارید و با آب شست و شو دهید و شاهد تمیزی آن مکان کور باشید.

یخچال‌ها اکثر اوقات عطر و بوی غذا یا مواد خوراکی دیگر را می‌گیرد. گاهی نیز بوی این خوراکی‌ها مخلوط شده و بوی مطبوعی ایجاد نمی‌کنند. برای رفع این مشکل می‌توانید پنبه‌ای را به گلاب یا وانیل آغشته کنید و در گوشه‌ای از یخچال قرار دهید تا ببینید چقدر عالی یخچال شما بوی تازگی می‌دهد.

این قسمتی از کارایی پنبه بعد از کشف و گذر در تاریخچه پنبه بود که بیان شد. مسلماً می‌توان برای امور دیگر نیز کاربردهای آن را کشف کرد.

پنبه طلای سفید تجاری

تاریخچه-پنبهتاریخچه پنبه نشان گر کیفیت این محصول است. طوری که تا به اکنون الیاف پنبه تبدیل به یک تجارت بزرگ جهانی شده است. پنبه به دلیل خواص و کاربردهای بسیاری که دارد در بحث تجارت جهانی شهرت بسیاری دارد.

هر چیزی از پوشاک بر پایه نخ و نخ ریسی می‌چرخد چیزی که خالق آن طلای سفیدی به نام پنبه است. الیاف پنبه طی فرآیندی در کارخانه‌های نخ ریسی تبدیل به نخ و سپس پارچه می‌شوند.

شرکت‌های بزرگ دنیا برای مد روز و تبلیغات محصولات خود نیازمند تولید پوشاکی بروز هستند که برای این کار نیاز دارند از پنبه خالص و با کیفیت استفاده کنند.

در نتیجه با گذری در تاریخچه پنبه در می‌یابند که تهیه پنبه با کیفیت و سپس تولید پارچه از جنس بسیار خوب و عالی می‌تواند به تجارت و پیشرفت آن‌ها کمک شایانی کند.

میزان تولید پنبه در جهان بیش از 30 تن در سال می‌باشد که کشور هندوستان بنا به بومی بودن در این مقوله از بزرگترین و اصلی‌ترین تولید کنندگان پنبه در جهان می‌باشد.

انواع پنبه

تاریخچه-پنبهدر تاریخچه پنبه انواع مختلفی از پنبه از قدیم تا به الان در دست تولید بوده است. انواع پنبه‌ها با توجه به نوع رنگ، میزان طول و خروجی بعد از پالایش آن دسته بندی می‌شود.

گران‌ترین نوع پنبه از نوع طولی مربوط به گونه‌ای به نام Lint است که ابعاد آن به اندازه است که به تولید انواع پتوها با طول‌های بلند منجر می‌شود.

کلام آخر

در حالت کلی طبق نتایج به دست آمده از تاریخچه پنبه تا به امروز می‌توان پنبه‌ها را در بازارهای داخلی و خارجی به دو دسته پنبه‌های هیدروفیل رولی و توپکی تقسیم کرد که توسط شرکت‌ها و مراکز مختلف به فروش می‌رسد. در حال حاضر اکثر کشورها که شامل ایران نیز می‌شود، دست به تولید انبوه پنبه زده‌اند.

این تجارت بزرگ گامی مؤثر در صنعت کشاورزی و البته تکنولوژی خواهد بود. چرا که بیشترین استفاده الیاف پنبه بنا به آنچه از تاریخچه پنبه به دست ما آمد، صنعت نساجی بوده است که در جهان حرف اول را می زند.تاریخچه-پنبه

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
‫0/5 ‫(0 نظر)