رنگ کردن لباس با مواد طبیعی

هدف از نگارش این مقاله ما بررسی موضوع رنگ کردن لباس با مواد طبیعی است. امروزه یکی از دغدغه‌های افراد داشتن لباس‌ها نو و تمیز ولی رنگ رفته است. این مساله سبب می‌شود که بیشتر افراد مجبور باشند که برخی از لباس‌های دلخواه خود را دور بیاندازند. لذا یکی از بهترین روش‌هایی ک می‌توانند به کار بگیرند رنگ کردن لباس‌ها می‌باشد.

امروزه یکی از بهترین مواد برای رنگ کردن لباس‌ها مواد طبیعی می‌باشد. حال شاید اولین سوالی که به ذهن هر شخصی خطور کند این باشد که آیا رنگ کردن لباس‌ها با مواد طبیعی امکان پذیر است؟ ما در این مقاله به این سؤال شما پاسخ خواهیم داد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

طریقه رنگ کردن لباس با مواد طبیعی

آموزش رنگ کردن پارچه با مواد طبیعیهمان طور که در بالا اشاره نمودیم ما در این مطلب می‌خواهیم در مورد رنگ کردن لباس‌ها با مواد طبیعی صحبت نماییم. لذا سوالی که مطرح است این است که آیا این کار ممکن است. برای پاسخ به این سؤال می‌توان گفت که بله امکان پذیر است.

در واقع همان طور که می دانیم با استفاده از طبیعت می‌توان سبب خلق آثار خارق العاده ای شد. از عناصر مختلفی که در طبیعت وجود دارد همچون گل‌ها یا سنگ‌ها گرفته می‌توان آثار و صنایع دستی بسیار زیبایی خلق کرد. ما در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم که هنر طبیعت فقط به همین جا ختم نمی‌شود و با استفاده از آن می‌توان شگفتی‌های دیگری نیز خلق کرد. که یکی از این شگفتی‌ها رنگ آمیزی پارچه‌ها و لباس‌ها می‌باشد.

در واقع رنگ کردن لباس‌ها با مواد طبیعی که در طبیعت موجود می‌باشند یکی از شگفتی‌های طبیعت است. از همه مهم‌تر و بهتر که این مواد طبیعی را در آشپزخانه خود داشته باشیم و به رنگ آمیزی پارچه‌ها بپردازیم. رنگ آمیزی پارچه‌ها و لباس‌ها با مواد طبیعی سبب می‌شود که از رنگ‌های شیمیایی مضر پرهیز کنیم. لذا اگر ما نیز تمایل دارید که لباس‌ها و پارچه‌های منازل خود را به صورت طبیعی رنگ آمیزی کنید و می‌خواهید با روش‌های رنگ کردن لباس با مواد طبیعی آشنا شوید می‌توانید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با روش‌های رنگ کردن لباس با مواد طبیعی

آموزش رنگ کردن پارچه با مواد طبیعیهمان طور که اشاره نمودیم رنگ کردن لباس‌ها با مواد طبیعی خصوصاً موادی که حتی می‌توان آن‌ها را در اشپزخانه منازل نگه داشت برای افراد بسیار جالب توجه است. چرا که سبب می‌شود از مواد شیمیایی سمی و مضر استفاده نکنند. این مساله سبب شد که ما در این مطلب برخی از روش‌های رنگ کردن لباس با مواد طبیعی را معرفی نماییم. برای آشنایی با این روش‌ها با ما همراه باشید:

مواد مورد نیاز برای رنگ کردن لباس با مواد طبیعی عبارتند از:

1 عدد قابلمه بزرگ، 1 عدد صافی، سرکه، نمک، قاشق چوبی، طناب یا پارچه پنبه‌ای سفید، قیچی، انواع سبزیجات، ادویه جات، پوست پیاز، توت، چای و آووکادو

حال که با مواد مورد نیاز برای این کار آشنا شدید لازم به ذکر است که نکته‌ای را یادآوری کنیم. برای رنگ کردن لباس با مواد طبیعی بهتر است که حتی الامکان از وسایل و ظروف قدیمی و کار شده استفاده کنید. چرا که این کار سبب می‌شود که ظروف لکه بردارند. یا اگر ظروف قدیمی ندارید بهتر است که از ظروف و قاشق‌های ارزان قیمت آشپزخانه خود استفاده کنید.

نکته دومی که لازم است یادآوری شود این است که این روش رنگ کردن لباس با مواد طبیعی که می‌خواهیم معرفی و توضیح دهیم مناسب 30 سانتی متر پارچه و 60 سانتی متر طناب است. از این رو اگر پارچه و لباسی که می‌خواهید رنگ کنید بیشتر از این مقدار می‌باشد باید مقدار آب و مواد طبیعی خود را بیشتر کنید. علاوه بر این موارد ظرفی که می‌خواهید از آن استفاده کنید هم باید بزرگتر باشد.

حال که با این نکات آشنا شدید به توضیح رنگ کردن لباس با مواد طبیعی می‌پردازیم.

رنگ کردن لباس با مواد طبیعی؛ توت‌ها

آموزش رنگ کردن پارچه با مواد طبیعیدر واقع برای رنگ کردن لباس با مواد طبیعی مثل بلوبری باید طبق روش زیر عمل کنید:

در این روش رنگ آمیزی پارچه باید از نمک استفاده کنید. در ابتدا ظرفی برمی دارید و در آن 8 پیمانه آب می‌ریزد و سپس نصف پیمانه نمک را در آن آب حل می‌کنید. سپس پارچه یا لباس مورد نظر خود را درون این محلول آب و نمک قرار می هید و می‌گذارید روی حرارت تا به مدت یک ساعت بجوشد.

بعد از این مرحله موقع درست کردن رنگ است. برای تهیه رنگ با بلوبری باید توجه داشته باشید که برای هر پیمانه بلوبری باید دو پیمانه آب بریزید. بعد از اینکه مقدار مورد نظر خود را برداشتید باید بگذارید این ترکیب روی حرارت به مدت 10 دقیقه بجوشد. بعد از این زمان نیز باید به مدت 50 دقیقه روی شعله ملایم جوش بخورد. همچنین برای اینکه توت‌ها رنگ بیشتری پس بدهند بهتر است که توت‌ها را له کنید. البته اگر دوست دارید که لباس یا پارچه شما پررنگتر بشود.

پس از این زمان محلول رنگ را از شعله بردارید و بگذارید سرد شود. پس از سرد شدن آن را آبکش کنید و توت‌ها را از آن جدا کنید. پس از این کار از قبل پارچه یا لباسی که در محلول آب و نمک جوشانده بودید را داخل محلول رنگ بریزید. سپس با یک قاشق چوبی پارچه یا لباس را کامل درون محلول قرار دهید. پس از اینکه این کار را انجام دادید اجازه دهید که پارچه یا لباس به مدت 8 ساعت یا حتی یک شبانه روز در محلول رنگ بماند. در طی این مدت نیز مدام پارچه یا لباس را زیر ر و رو کنید.

لازم به ذکر است که بدانید رنگ پارچه یا لباس با این روش رنگ کردن ملایم می‌شود. اگر می‌خواهید پارچه یا لباس شما تیره‌تر شود باید مقدار توت‌ها را بیشتر کنید. نکته دیگری که قابل توجه است این است که حتماً باید پارچه یا لباس را با آب سرد بشویید و این کار را باید تا زمانی که آب تمیز از آن برود ادامه دهید و سپس بگذارید تا لباس یا پارچه کاملاً خشک شود. در واقع رنگ کردن لباس با مواد طبیعی مثل توت به رنگ بنفش متمایل به آبی در می‌آید.

حال اگر می‌خواهید لباس یا پارچه خود را با توت سیاه رنگ کنید می‌توانید همین مراحل بلوبری را انجام دهید. ولی اگر می‌خواهید پارچه یا لباس خود را با مواد دیگری غیر از توت رنگ کنید باید حتماً از سرکه استفاده کنید. از این رو برای رنگ کردن لباس با مواد طبیعی غیر از توت باید از محلول سرکه و آب استفاده کنید و نسبت این دو هم باید 1 به 4 باشد.

بنابراین وقتی که محلول سرکه و آب را تهیه نمودید می‌توانید پارچه یا لباس مد نظر خود را درون این محلول قرار دهید و بگذارید تا به مدت 1 ساعت بجوشد. حال اگر دوست دارید که پارچه یا لباس شما به رنگ صورتی روشن درآید می‌توانید از هسته و پوست آووکادو استفاده نمایید. برای این کار هم می‌توانید به ازای هر دو عدد آووکادو 4 پیمانه آب بر می‌دارید.

پس از اینکه این محلول را تهیه کردید آن را روی شعله به مدت 10 دقیقه بجوشانید. همچنین بعد از این مدت به مدت 50 دقیقه روی شعله ملایم جوش بخورد. پس از این مدت آب باید به رنگ سبز یا قهوه‌ای تغییر رنگ دهد. پس از مشاهده این رنگ آب را آبکش کنید و پارچه یا لباس خود را درون این محلول رنگ قرار دهید. سپس بگذارید به مدت 8 ساعت در این محلول بماند و پس از این مدت پارچه یا لباس را با آب تمیز و سرد بشویید. آووکادو باعث می‌شود که رنگ پارچه یا لباس شما به رنگ صورتی کمرنگ شود.

حال اگر دوست دارید لباس شما به رنگ زرد یا پرتقالی درآید می‌توانید برای رنگ کردن لباس با مواد طبیعی از پوست پیاز استفاده کنید. برای این کار هم دو عدد پیاز بزرگ و زرد و 4 پیمانه آب را به مدت 10 دقیقه بجوشانید و 50 دقیقه هم روی شعله ملایم بگذارید. و مراحل بالا را تکرار کنید. برای اینکه رنگ لباس شما پررنگ‌تر شود از پوست پیاز بیشتری استفاده کنید.

اگر تمایل دارید لباستان سبز رنگ باشد می‌توانید برای رنگ کردن لباس با مواد طبیعی از سبزیجات و گیاهانی همچون اسفناج، کلم، ساقه کلم، هلو، برگ‌های بابونه و سبزه استفاده کنید. در این روش باید از ۲ پیمانه سبزیجات و ۴ پیمانه آب استفاده کنید و مراحل بالا را تکرار کنید. لازم به ذکر است که بدانید در این روش از برگ‌های اسفناج استفاده نکنید چرا که سبب می‌شود لباس شما بیشتر به رنگ قهوه‌ای درآید تا سبز. بسته به گیاهانی که استفاده می‌کنید رنگ سبز تیره‌تر یا روشن‌تر می‌شود.

برای داشتن لباسی به رنگ زرد پررنگ از زردچوبه اعم از پودر یا چای کیسه‌ای زردچوبه استفاده کنید. در این روش به ازای هر 4 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه یا 4 عدد چای کیسه زردچوبه 4 پیمانه آب بردارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۱ از ۵
از مجموع ۱۹ رای
‫2.5/5 ‫(6 نظر)